Mærsk-millioner ruller ud i skolen

De første 52 millioner kroner af A.P. Møller-fondens skolemilliard er nu på vej ud til en række projekter i det danske skolelandskab.

De første 52 millioner kroner af A.P. Møller Fondens donation på én milliard kroner er nu kanaliseret ud i skolen.
De første 52 millioner kroner af A.P. Møller Fondens donation på én milliard kroner er nu kanaliseret ud i skolen.

Pengene falder på et tørt sted i Ishøj.

A.P. Møller­ Fonden uddelte i går første pulje af i alt én mia. kr., som skal styrke fagligheden i de danske folkeskoler. Vestegnskommunen fik tre mio. kr. til projektet »Flere Lille og Store Nørder i Ishøj«, og pengene skal gennem tre år gå til at styrke elevernes matematiske og naturfaglige kompetencer. For at opnå det starter Ishøj Kommune med et kompetence­udviklingsforløb for lærerne.

En anden væsentlig del af projektet er at styrke talenter i matematik og naturfag blandt eleverne­.

»Pengene er afgørende for, at vi i Ishøj Kommune over de næste tre år kan styrke elevernes matematiske og naturviden­skabelige kompetencer,« siger Susanne ­Poulsen, som er centerchef for Børn og Undervisning i Ishøj Kommune.

I oktober sidste år meldte bestyrelsen for A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til Almene Formaal ud, at de ville donere én milliard kroner til den danske folkeskole. Fonden har modtaget 181 ansøgninger fra hele landet. Heraf er 27 projekter støttet med i alt 52 millioner kroner. Ud over det er der forhandlinger om 15 projekter, som måske kan få en bevilling. Men det kræver bestyrelsens godkendelse, fordi disse projekter overskrider den øvre grænse på fem millioner kroner, som Fonden satte for projekterne.

Skolereform påvirker ansøgningsfeltet

Milliarden bliver fordelt ad ti omgange. Ifølge direktøren i A.P. Møller-Fonden, Henrik Tvarnø, skal der ikke nødvendigvis uddeles samme størrelse beløb hver gang. Vurderings­udvalget har med vilje ikke uddelt samtlige 100 mio. kr., der svarer til en tiendedel af det samlede beløb, i første omgang. De vil gerne give alle chancen for at søge.

»Vi har fået en række henvendelser fra skoler og kommuner, der fortalte, at de havde svært ved at nå den første deadline. Jeg svarede tilbage, at vi ikke ville give et meget stort beløb ud denne gang. Der var nogle, der ikke søgte, og grunden er jo klar. De har travlt med at implementere skolereformen op til 1. august. Det har vi fuld forståelse for. Men vi spurgte rundt, om vi helt skulle vente, og vi besluttede os for bare at gå i gang,« siger Henrik Tvarnø.

Donationerne er givet ud til projekter, der fokuserer på faglig opdatering, faglige vejledere, skoleledelse, klasserumsledelse og nogle få til kreativ praktisk udfoldelse. Eksempelvis har Danmarks Lærerforening fået 4,8 millioner kroner til et kompetence­udviklingsprojekt, der skal gennemføres i samarbejde med blandt andre Professions­højskolen UCC, Børne- og Kulturchef­foreningen, Undervisningsministeriet og Fagbladet Folkeskolen. Vurderingsudvalget har især været glade for at se, når forskellige aktører på folkeskoleområdet er gået sammen­ for at lave et projekt.

»Nogle er gået sammen og har søgt sammen. Det sagde vi også, at vi godt kunne tænke os at se. Men det har ikke været et krav. Men det ville være interessant at se, hvordan forskellige aktører kan tænke sammen og skabe et større projekt. Men det er bestemt ikke noget krav. Jeg tror, det er under halvdelen af de projekter, der har fået støtte, der er et samarbejde mellem aktører,« siger Henrik Tvarnø.

Muligvis nye betingelser undervejs

På sigt skal projekterne ikke kun gavne de folk, der har fået pengene bevilget.

»Vi stiller krav om, at erfaringerne bliver formidlet. Det ved ansøgerne er en betingelse. Men der vil også være projekter, hvor effektværdien ikke er så stor. Sådan er det altid,« siger Henrik Tvarnø.

Henrik Tvarnø fortæller desuden, at når der er ansøgningsfrist næste gang, vil betingelserne for ansøgningerne være de samme eller næsten de samme som denne gang. Men det er ikke sikkert, at det vil være sådan alle ti gange.

»Vi bliver jo også klogere undervejs. Det kan være, at vi midt i forløbet får øje på nogle nye udfordringer, som vi gerne vil hjælpe med at løse,« siger Henrik Tvarnø.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.