Lügenpresse, manipulation og kvarte sandheder: Hvem er det, der lyver?

Falske nyhedsmedier og falske nyheder vinder frem på nettet både i udlandet, men også i Danmark. Eksperter påpeger, at det er en farlig tendens, der vil blive mere udbredt de kommende år.

Jeppe Juhl står bag nyhedsportalen NewSpeek.
Jeppe Juhl står bag nyhedsportalen NewSpeek.

»Danske journalister er dumme, uvidende, sindssygt historieløse og meget ofte aldeles uhæderlige uden selv at være klar over det. Sig farvel til den fordækte lügenpresse og sig goddag til NewSpeek Networks«.

Sådan lyder det i et indslag fra NewSpeek Networks, hvor journalistuddannede og tidligere cavlingvinder fra Ekstra Bladet, Jeppe Juhl, toner frem. Mediet udsender på sin hjemmeside og på Facebook flere videoer ugentligt. De fleste med et indvandrekritisk fokus. Men hvad er NewSpeek Networks? Ifølge Jeppe Juhl er det en subjektiv nyhedsportal, der videreformidler nyheder.

I de korte videoer bruges da også flere virkemidler fra nyhedsverden såsom introen, hvor bogstaver toner frem foran en jordklode. Det giver indtryk af, at det er et troværdigt nyhedsmedie, men flere eksperter påpeger, at det bestemt ikke er tilfældet.

Jakob Linaa Jensen, forskningschef på Danmarks Medie og Journalisthøjskole (DMJX), mener ikke, NewSpeek er et nyhedsmedie, han kalder det »useriøst«. Og Jesper Tække, lektor ved Medievidenskab på Aarhus Universitet, kalder det en nyhedsside for falske og manipulerende nyheder, som »undergraver det danske nyhedsbillede«.

Formand for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, slår ligeledes fast, at det ikke er journalistik, der bedrives på mediet.

»Man skal ikke tage det for et nyhedsmedie, for det er ikke journalistik, det er webblogging. Det er holdninger, tilkendegivelser, usandheder og kvarte sandheder,« siger han.

Lars Werge påpeger, at medier som NewSpeek udgør et alvorligt problem, hvis folk tager dem seriøst som værende nyhedsmedier, for deres formål er aktivistisk ikke publicistisk.

Jeppe Juhl mener imidlertid, at den danske presse er ude af trit med virkeligheden og underlagt en kulturradikal »tung undertrykkende sky«. Han forklarer, at NewSpeek Networks videreformidler de nyheder, de etablerede medier undgår.

»Vi er et internetbaseret subjetivt medie, som toner rent flag. Vi er en del af den nye medievirkelighed, som er en konsekvens af det svigt, den etablerede presse har udøvet,« siger han.

Læs hele interviewet med Jeppe Juhl her.

Pavens forkærlighed for Trump

Efter det amerikanske valg er der for alvor kommet fokus på falske nyhedsmedier og falske nyheder, som nogle eksperter mener, fik afgørende indflydelse på valget. Har du for eksempel hørt, at Paven støttede Donald Trump? Eller at Hillary Clinton har har solgt våben til Islamisk Stat? Det var ifølge det amerikanske medie Buzzfeed to af de mest engagerende historier på de sociale medier op til valget.

Som for at cementere den nye udfordring valgte den traditionsrige britiske ordbog, Oxford Dictionaries i november, at begrebet »postfaktuelt« skulle være »årets ord«. Det defineres som en tilstand eller situation, hvor følelser og personlige overbevisninger har forrang over fakta.

Merkels flyvende migranter

Flere medier i Danmark har også fået øjnene op for problemet med falske nyheder, og her vender vi tilbage til starten af denne artikel. Tilbage til NewSpeek Networks, som Radio24syv for nylig konfronterede med at have viderebragt usande oplysninger. Radioen afspillede et eksempel fra august, hvor Jeppe Juhl siger følgende:

»Og i Tyskland, ja, der er Merkel begyndt at flyve migranter ind om natten for ikke at vække for meget opmærksomhed. Den nyhed, som er helt dokumenteret, er vist ikke helt sluppet ud igennem de etablerede mediers filter«.

Over for radioværterne erkendte Jeppe Juhl, at historien viste sig at være usand. Men han afviste, at hans medie med vilje videreformidler usande historier. Radioværterne pointerede, at den falske nyhed var blevet dementeret i tyske medier flere dage før, Jeppe Juhl valgte at bringe den.

Vi har kun set toppen af isbjerget

Det er ikke den første falske nyhed, der bliver spredt, og det bliver heller ikke den sidste. Langtfra, lyder det fra lektor Jesper Tække. Han pointerer, at der kan være mange penge at tjene på at sprede falske nyheder, der trækker stor opmærksomhed. Samme toner lyder fra formanden for Dansk Journalistforbund.

»Jeg tror kun, vi har set toppen af isbjerget. Og jeg tror, medierne kommer til at befinde sig i en kamp om dagsordenen mod spillere, vi ikke tidligere har set på det her felt,« siger Lars Werge.

En ting er mediernes kamp om dagsordenen. Men hvilken betydning kan de falske nyhedsmedier og nyheder få for dig og mig, for civilsamfundet? Risikoen er, at politikere begynder at agere på falske nyheder. Gry Høngsmark Knudsen, der er lektor ved Syddansk Universitet og bestyrelsesmedlem i Sammenslutningen af medieforskere i Danmark, fremhæver, at USA's kommende præsident, Donald Trump, i valgkampen blev taget i at bygge nogle udtalelser på falske nyheder.

»Det tager det her med falske nyheder til et helt nyt niveau. For hvad bliver politikken så formuleret på baggrund af?« spørger hun.

Vi er ikke kritiske nok som brugere

Store medie som Google og Facebook er allerede ved at se på, hvad de kan gøre for at hjælpe brugere til at gennemskue falske nyheder. Men det grundlæggende problem ender hos forbrugeren, pointerer Filip Wallberg, der er journalistisk lektor ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet.

»Vi er simpelthen ikke kritiske nok. Når der er noget, der passer ind i vores virkelighedsopfattelse, så accepterer vi det bare. Og Facebook og Google tilpasser som bekendt alt indhold til den enkelte, så det understøtter den filterbobbel, man langsomt har opbygget omkring sig,« siger han med henvisning til det sociale medies- og søgemaskinens algoritmer, der søger for, at man ser mere af det, man allerede har klikket på, liket eller kommenteret.

Denne uge har DR også sat fokus på, hvor dårlige vi er til at skelne rigtige nyheder fra falske og lavet en quiz, hvor du kan teste dine egne færdigheder. Den finder du her.

Filip Wallberg mener, falske historier udgør et alvorligt problem, men ikke så alvorligt at det på nogen måde truer demokratiet. Til gengæld oplever han, at der er en uoverensstemmelse mellem det, som de etablerede medier bringer, og det som brugerne interesserer sig for og bekymrer sig om.

»Så hvis nichemedier springer frem, er det måske fordi, de er bedre til at møde mennesker i øjenhøjde. Der er et hul i markedet med kommercielle briller, fordi medierne ikke har formået at bygge bro over den her kløft,« siger han.

Der findes i Danmark flere netbaserede nichemedier, der formidler et ensidigt nyhedsbillede. Jakob Linaa henviser til blandt andre Den Korte Avis, 180grader og Uriasposten.

Lars Werge er enig i, at de etablerede medier »skal ud af elfenbenstårnene. Ud og tale med folk og afspejle den virkelighed, de befinder sig i«.

Og så pointerer han, at alle medier, der modtager støtte fra det offentlige, om det så er i form af licens, mediestøtte eller nulmoms, bør tilmeldes Pressenævnet. I dag er netmedier ikke automatisk tilmeldt Pressenævnet og dermed omfattet af medieansvarsloven.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.