Lærerne går samlet til regeringen med reformudspil

Lærerformand Anders Bondo Christensen kan nu gå til regeringen med et udspil til folkeskolereformen, som hans medlemmer støtter. Arbejdstiden er stadig en knast i overenskomstforhandlingerne.

ARKIVFOTO.
ARKIVFOTO.

»Sammen gør vi en god skole bedre« hedder lærernes udspil til den kommende folkeskolereform, som de nu i samlet flok kan aflevere til regeringen, og kodeordet er netop »sammen«.

Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, håber nemlig på, at børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) kan se, at lærerudspillet lægger sig tæt op af regeringens mål for folkeskolen.

- Vi har præsenteret et konstruktivt forslag til, hvordan vi når regeringens målsætninger for fremtidens folkeskole. Nu synes jeg så, at Antorini og regeringen skal gå ind og drøfte, om vores udspil rammer det, de har tænkt sig med folkeskolen, for så er det muligt for dem at lave en folkeskolereform med en stor opbakning fra lærerne, siger Anders Bondo Christensen, efter han tirsdag har fået bred opbakning til udspillet fra sine medlemmer på en ekstraordinær kongres for lærerne i Bella Centeret i København.

Lærernes oplæg indeholder blandt andet et opgør med den lektionsopdelte skoledag, flere undervisningstimer og en styrket social indsats. Lærerformandens håb er nu, at det er folkeskolens indhold, vigtigheden af god undervisning til eleverne og en klar målsætning for, hvad fremtidens skole skal kunne, der kommer til at styre de rammer, der skal være omkring skolen.

Med rammerne tænker han især på de igangværende overenskomstforhandlinger mellem lærerne og Kommunernes Landsforening (KL), hvor et af stridspunkterne især er lærernes arbejdstid.

- Jeg synes egentlig bare, at vi burde få styr på den folkeskolereform, inden vi begynder at tale lærerarbejdstid. Hvis vi kan få lavet den reform med regeringen, så skal KL og Danmarks Lærerforening nok få lavet nogle rammer, der understøtter den, men lad os nu gemme diskussionen om lærernes arbejdstid til senere, siger Anders Bondo Christensen.

Lærerne lægger i udspillet op til at undervise 25 timer om ugen, hvis skoledagen bliver sammenhængende og ikke lektionsopdelt, som den er nu. »Et røgslør«, mener KL, der gerne tager diskussionen om arbejdstiden med det samme.

- Når det handler om, hvordan elevernes undervisningstid kan øges, så genfremsætter lærerforeningen blot det udspil, som de lancerede før jul. Her kaldte KL udspillet for et optisk bedrag, og jeg må desværre bruge samme betegnelse om dette udspil, siger KLs chefforhandler og formand for foreningens Løn- og Personaleudvalg, Michael Ziegler.

Anders Bondo Christensen synes, at Michael Ziegler skal se ordentligt på udspillet, inden han kommer med sine »nedladende udtalelser«.

- Det bliver helt afgørende, at vi kan få KL med tilbage på den holdning, at det er folkeskolens indhold, der skal være styrende for aftalen og ikke omvendt, siger han.

Børne- og undervisningsministeren vil ikke blande sig i overenskomstforhandlingerne men glæder sig til at drøfte det nye reformudspil med lærerne.

- Jeg synes, at Danmarks Lærerforening er kommet med et rigtig godt udspil i forhold til indholdet af fremtidens skole. På mange punkter ligger det helt i tråd med det, regeringen gerne vil. Men det, der handler om arbejdstid, det må de tage med kommunerne, for nu skal vi i stedet diskutere folkeskolens indhold med lærerne, siger Christine Antorini til Berlingske Nyhedsbureau.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.