Lærere: Hold fingrene fra vores undervisningstid

Regeringen barsler med en folkeskolereform, men hvis man bruger den til at øge lærernes undervisningstid, er det et angreb på den danske model, mener Danmarks Lærerforening.

Arkivfoto fra Selsmoseskolen.
Arkivfoto fra Selsmoseskolen.

- I skal bruge noget mere af jeres arbejdstid på at undervise eleverne.

Sådan lød det gentagne gange fra både lands- og lokalpolitikere tidligere på året, og debatten fik Danmarks Lærerforening til at holde en ekstraordinær kongres om emnet.

I forbindelse med den reform af folkeskolen, som regeringen barsler med, kan debatten blusse op igen. I fredagens udgave af dagbladet Politiken bliver statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) spurgt, hvorvidt det er muligt at lave en bedre folkeskole, uden at lærernes arbejdstid bliver øget:

- Jeg tror ikke, at det giver mening på nuværende tidspunkt at gå ind i, hvad folkeskolereformen skal indeholde. Men målsætningen er jo fuldstændig klar. Børnene skal lære noget mere, svarer hun.

Det svar ærgrer og undrer Dorte Lange, der er næstformand i Danmarks Lærerforening.

- Jeg ville ønske, at hun havde sagt, at arbejdstiden slet ikke er et lovgivningsspørgsmål. Det er et arbejdsmarkedsspørgsmål, siger hun til Berlingske Nyhedsbureau og uddyber:

- Det kan slet ikke blive en del en folkeskolereform. Arbejdsmarkedsforhold er noget, der aftales mellem arbejdsgivere og fagforeninger, og det er altså også tilfældet for folkeskolelærere, siger hun.

Hvad sker der, hvis politikerne alligevel piller ved jeres undervisningstid?

- Det tvivler jeg meget på, at en socialdemokratisk-ledet regering vil gøre. Det ville være noget, resten af fagbevægelsen ville være nødt til at reagere på. Det ville være et alvorligt angreb på den danske model, siger Dorte Lange.

Noget af det, der står øverst på lærernes ønskeseddel til politikerne i forbindelse med en reform, er mere efteruddannelse.

- Når det handler om efteruddannelse, er vi langt bagud i Danmark. Vi mener, at vi skal op på niveau med nogle af de lande, som præsterer allerbedst, siger Dorthe Lange og nævner, at en lærer i Singapore eksempelvis har krav på 100 timers efteruddannelse om året:

- Der er vi langt, langt bagefter, siger hun.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.