Krisen har lært kommuner at kopiere

Kommunerne er så småt begyndt at lære af hinandens gode erfaringer i stedet for at (gen)opfinde alt selv. De fleste vil dog stadig hellere kopiere udlandet end nabokommunen.

Når medarbejderne i Odense Kommune skriver mails, handleplaner eller journaler, er det ikke længere til lyden af fingre, der klaprer i tastaturet. I stedet taler medarbejderne ind i en mikrofon, som er forbundet med computeren og et program, der oversætter ordene til renskrevet tekst.

Det er nemlig fem til syv gange hurtigere at tale end at skrive, viser forskningen. Derfor skal alle kommunens 1.425 kontoransatte i jobcentrene, på rådhuset og i børnehaverne nu lære at bruge programmet, som man regner med vil halvere den tid, de bruger på at skrive i det daglige. Og dermed vil kommunen kunne spare millioner af kroner i administration.

Det viser de positive erfaringer fra Aabenraa Kommune i hvert fald. Det er nemlig den, som Odense har kopieret ideen fra.

I årevis har skiftende regeringer - uden held - opfordret kommunerne til at efterligne hinandens bedste eksempler i stedet for at (gen)opfinde 98 forskellige eller ens dyre løsninger selv.

Men det seneste år har de slunkne kommunekasser fået flere kommuner til at gå på jagt efter gode ideer uden for deres egen kommunegrænse.

»Det har ligget dybt i den kommunale DNA, at vi ikke vil standardisere. Men sådan har vi ikke råd til at tænke mere. Jeg er ikke længere bange for at sige, at vi har kopieret Aabenraa - for det har vi jo. Ligesom vi har kopieret Fredericias tilgang til rehabilitering på ældreområdet og sågar ansat deres tidligere direktør. I stedet for at forsøge at opfinde al ting selv, har vi gjort en dyd ud af at kopiere,« siger kommunaldirektør i Odense Kommune, Jørgen Clausen.

Hos Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut (KREVI), der siden 2005 har sammenlignet bedste praksis på en række velfærdsområder, kan direktør Torben Buse tydeligt mærke, hvordan mentaliteten har ændret sig blandt de kommunale chefer de seneste år:

»Den økonomiske nødvendighed gør, at kommunerne i langt højere grad efterspørger viden om, hvad andre gør for at spare. De er interesseret i at sammenligne sig med hinanden. Sådan var det ikke tidligere.«

Vil hellere lære af USA end af Hørsholm

Det er dog stadig de færreste kommuner, der som Odense tør stå ved, at de slet og ret kopierer andres succes. Selv om det netop er det, der skal til, hvis den offentlige sektor skal udføre velfærdsopgaverne bedst og billigst.

Mange medarbejdere associerer nemlig ordene »bedste praksis« med bebrejdelse og går derfor i forsvarsposition, når de hører om andres gode erfaringer, siger Annemette Digmann, innovationschef i Region Midtjylland.

»Ingen vil høre, at de ligger under niveau. Så kommer de med alle mulige forklaringer på, hvorfor den anden kommunens erfaringer ikke kan bruges hos netop dem,« siger hun.

Dertil kommer, at kommunerne i dag er i skarp konkurrence om både borgeres og virksomheders gunst. Og her giver det ikke mange point at sige, at man ikke kan finde på noget selv, man bare kopierer det bedste fra alle andre.

Allerværst er det, hvis det er nabokommunen, der har udtænkt noget smart, siger Morten Hyllegaard, der leder Mandag Morgens velfærdsafdeling og dagligt taler med kommunale chefer landet over.

»Der findes nogle uheldige æreskodekser i kommunerne. Jo tættere, de ligger, og jo mere, de ligner hinanden, desto mindre tilbøjelige er de til at lære af hinanden. Så vil man hellere kopiere noget fra udlandet,« siger Morten Hyllegaard.

I Odense kæmper de ansatte stadig med at få det talegenkendelsesprogram, de bruger i Aabenraa, til at fungere i deres egen meget større kommune. Men der var intet sket, hvis ikke medarbejderne havde opsnappet den gode idé, grebet telefonen og draget på besøg hos kollegaerne i Sønderjylland. Det betyder måske nok, at kommunen ikke kan tage den fulde ære for en særlig »Odense-model« på IT-området.

»Men fra borgernes perspektiv er det jo lige meget, om en god løsning er kopieret eller ej,« siger kommunaldirektør Jørgen Clausen. »Det kunne vi godt blive lidt bedre til at huske på i kommunerne.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.