København nærmer sig en havnetunnel

I den kommende uge skal Københavns Kommune tage stilling til, hvor en havnetunnel i hovedstaden bør ligge.

Der har i årevis været talt om en mulig havnetunnel i København, og nu kan hovedstaden komme et skridt nærmere en realisering af projektet.

På tirsdag skal Københavns Kommunes Økonomiudvalg enten sige ja eller nej til Transportministeriets bud på en overordnet linjeføring for en havnetunnel i København, og kommunens økonomiforvaltning har anbefalet udvalget at godkende ministeriets foreslåede model.

Der er tale om en tunnel, der går fra Nordhavnsvej til Nordhavn, Refshaleøen, Kløverparken og Amager Fælled til Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen.

Samtidig anbefales det, at økonomiudvalget godkender et brev fra overborgmester Frank Jensen (S) til den trængselskommission, som regeringen nedsatte i forbindelse med skrotningen af betalingsringen. I brevet står der, at Københavns Kommune bakker op om en havnetunnel som en god løsning til at fremme grøn mobilitet i og omkring København.

Frank Jensen opfordrer ligeledes trængselskommissionen til at gøre havnetunnelen til et offentligt-privat partnerskab (OPP). Danmarks tredjestørste pensionsselskab, Sampension, meldte sig allerede i foråret klar til at skyde op til 10 milliarder kroner i en havnetunnel.

- En havnetunnel er et markant, langtidsholdbart og dyrt infrastrukturprojekt. Finansieringen kan til gengæld tilvejebringes fra forskellige kilder som statstilskud, brugerbetaling, tilskud fra grundejere i de betjente områder og OPP. Trængselskommissionen opfordres derfor særligt til konstruktivt at overveje etablering af en havnetunnel som et OPP med inddragelse af f.eks. institutionelle investorer, skriver Frank Jensen i brevet.

De Konservatives gruppeformand og trafikordfører i København, Jakob Næsager, glæder sig over, at der nu »begynder at ske noget«, så København kan få en havnetunnel.

- Vi konservative har længe talt for en havnetunnel og efterlyst handling. Derfor er vi glade for, at regeringen nu har taget initiativ til en linjeføring. Ved at lægge trafikken ned under jorden bliver der mere plads over jorden til lokal trafik, og de indre bydele i København vil blive lettet for megen trafik, siger Jakob Næsager.

Han mener dog, at der er en væsentlig detalje, som den foreslåede model ikke har taget højde for - nemlig til- og frakørsler flere steder i tunnellen.

- Hvis der ikke bliver til- og frakørsler, så bliver vejen kun til glæde for dem, der skal gennem København, men ikke til gavn for københavnerne. Hvis københavnerne skal have nogen glæde af tunnelen, skal der være mange til- og frakørsler, så tunnellen kan fungere som »dræn« og man mange steder kan køre ned i tunnellen, siger Jakob Næsager.

Det vil være hensigtsmæssigt at placere til- og frakørsler på Holmen, ved Christmas Møllers Plads, ved Langebro/Islands Brygge og i Ørestad, mener Jakob Næsager.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.