Kan betalingsringen blive en sællert?

Fremtidens reklamefolk giver et bud.

Kan betalingsringen blive populær? Studerende i visuel kommunikation har gjort forsøget i en kampagne.
Kan betalingsringen blive populær? Studerende i visuel kommunikation har gjort forsøget i en kampagne.

56 pct. af borgerne i Region Hovedstaden og 50 pct. af borgerne i Region Sjælland er imod den kommende betalingsring i København ifølge en meningsmåling, som Norstat har udført for den liberale tænketank CEPOS.

Betalingsring er en dyr og dårlig idé

Selv om politikere fra regeringspartierne er begyndt at bruge udtryk som »miljøringen« og »trængselsringen,« er det op ad bakke, når de skal sælge begrebet bompenge som noget godt og positivt.

Men nu har fremtidens reklamefolk, studerende fra Skolen for Visuel Kommunikation, taget udfordringen op og gjort forsøget.

Berlingske har talt med de to studerende Nicolai Henriksen og Casper Holden, som sammen med deres medstuderende har stået bag kampagner, der skal sælge betalingsringen henholdsvis negativt og positivt.

Deres udvalgte bidrag bliver kommenteret af Klaus Kjøller, som er lektor i sprog og kommunikation på Københavns Universitet. B.dk bringer her tre eksempler fra kampagnen med kommentarer fra henholdsvis de studerende og Klaus Kjøller. 

Billede 1: (artiklen fortsætter herunder)

 P Bøde Betalingsring

Casper Holden:

- På afstand ligner det en rigtig P-bøde, og det er også meningen, at den skal pakkes ind i plastik. Når folk så tror, de har fået en bøde, bliver de overrasket over budskabet om, at de i fremtiden kan undgå bøder ved at parkere ved en station og tage med den kollektive transport.

Klaus Kjøller:

- Det er en sjov idé. Folk vil få et chok, når de ser sådan én sidde i forruden. Og så kan de more sig over, at det alligevel ikke er en bøde. Men jeg synes, der mangler lidt sprogligt spræl. Måske kunne man i stedet skrive noget i retning af: »Tag toget – så får du ikke P-bøder«.

Billede 2: (Artiklen fortsætter herunder)

Ordspil betalingsring

Casper Holden:

- Vi ønsker at sætte nogle positive ord på betalingsringen og lege med ordspil. Effektivisering er let at forholde sig til, og vi vil gerne sælge budskabet om, at når der kommer flere busser og tog med ekstra siddepladskapacitet, bliver det mere effektivt at benytte offentlig transport.

Klaus Kjøller:

- Det er en god idé at strege ordet betaling ud og erstatte det med noget andet. Problemet er bare: Vil folk tro på budskabet? Og effektivisering for hvem? Jeg tror ikke, at den vil flytte holdninger.

Billede 3: (Artiklen fortsætter herunder)

Bus betalingsring

Nicolai Henriksen:

- Billedet viser meget godt, hvad vi taler om. Folk kan allerede på lang afstand se, at den bus bør de ikke stige ind i. Reklamen viser også, at der ikke er blevet indsat flere busser. Jeg synes, den er ret skarp.

Klaus Kjøller:

- Den her er der bid og humor i og kunne godt bruges af de partier, som er imod betalingsringen. Problemet er bare, hvis der kun sidder to passagerer i bussen. Hvis bussen ikke er overfyldt, virker reklamen ikke.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.