Kabell: Derfor må IKEA, når Tivoli og Bilka ikke må

Morten Kabell er ikke kendt for sin varme opbakning til store varehuse, men er begejstret for planerne om en IKEA på Kalvebod Brygge Vest.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell ved åbningen d. 28. juni 2014 af Cykelslangen, der forbinder Vesterbro med Islands Brygge.
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell ved åbningen d. 28. juni 2014 af Cykelslangen, der forbinder Vesterbro med Islands Brygge.

»Det bliver ikke business as usual, når et nyt IKEA varehus med al sandsynlighed bliver til virkelighed midt i København. Forretningen skal nemlig give noget tilbage til københavnerne, når IKEA slår dørene op i 2018. Planerne vækker begejstring på Københavns Rådhus.«

Sådan skrev Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Enh), her til morgen om planerne for et stort IKEA-varehus ved Dybbøls Bro, på DSBs tidligere jernbaneareal, som Berlingske Business i dag løftede sløret for:

Begejstringen for det store møbelvarehuset er vakt nøjagtigt en måned efter, at Tivoli overraskende fik afslag på at bygge Tivoli Huset, som skulle være hjemsted for blandt andet Tivoli-Garden og Tivolis Balletskole. Forslaget blev stemt ned af et flertal i Teknik- og miljøudvalget trods omfattende hensyntagen til rådhusets ønsker om bl.a. et tag med græs, mos, bier og solceller..

»Hvorfor må Ikea, når Tivoli ikke må?«

»Når vi skal lave nye lokalplaner eller ændre på eksisterende lokalplaner,  ser jeg på, hvordan det passer ind i omgivelserne, hvad byggeriet vil give tilbage til byen, og hvordan det bidrager til de politiske mål og visioner, vi har for København. Jeg har sagt meget klart, at jeg er parat til at se med velvilje på en nyt projekt for Tivolis balletskole. Men der skal arbejdes med at få det til at passe bedre ind i den omgivende bydel. På samme måde skal vi se på, hvordan IKEA kommer til at passe ind i området ved Dybbølsbro og få bygningen til at give noget tilbage til byen i form af rekreative muligheder for københavnerne og grønne områder og grønne have på siderne af bygningen,« skriver Morten Kabell i en mail som svar på nogle opklarende spørgsmål fra Berlingske. Borgmesteren har desværre ikke været til at træffe telefonisk.

Dansk Supermarked undrer sig over, at IKEA må bygge et kæmpe møbelvarehus på et sted, hvor Bilka ikke har en chance.

»Gør det en forskel, at det lige er IKEA; hvad hvis det var et stort Bilka-varehus?«

»Vi har jo tidligere givet tilladelse til både storcentre og Bilka-varehuse i København. Det er ikke alt, jeg har været lige begejstret for. Det er ingen hemmelighed, at jeg synes Fields er et meget problematisk projekt, fordi det absolut ikke gør noget godt for bydelen. Det suger mennesker ind i bygningen og lukker sig totalt af mod den omgivende by uden at bidrage til liv i området. Var IKEA kommet med et lignende projekt, ville det bestemt ikke have fået opbakning hos mig. Men IKEA kommer med en imødekommenhed overfor at lave rekreative aktiviteter på taget og grønne haver på siden af varehuset. Det skal vi nu have en videre dialog med IKEA om, hvor også københavnerne skal høres og have mulighed for indflydelse,« svarer Teknik og miljøborgmesteren.

Trafikeksperter har allerede advaret om, at et stort møbelvarehus ved Dybbøls Bro nødvendigvis må give store trafikale udfordringer. Kabell har bl.a. sagt, at »Københavnerne vil hellere have grønne områder end parkeringspladser«.

»IKEA uden parkeringspladser, virkelig?«

»IKEA vil få parkeringspladser. Men ikke i samme omfang som ved en motorvejstilkørsel. Københavnerne foretrækker faktisk at komme rundt i byen på cykel, til fods og kollektiv transport. Det får de nu bedre mulighed for – også når turen går til IKEA. Så er jeg helt med på, at man ikke slæber en sofa hjem på nakken eller bagagebæreren. Derfor er jeg glad for, at IKEA arbejder med planer om udlån af cykelanhængere og ladcykler til de mindre ting, og så skal vi have en dialog om grøn varelevering i varebiler på el eller andre alternative drivmidler,« skriver Kabell.

Det første udkast til en ny lokalplan for Kalvebod Brygge Vest, der muliggør et stort møbelvarehus på DSB-grunden, skal behandles i Borgerrepræsentationens Teknik- og Miljøudvalg den  27. april. Før lokalplanen kan besluttes endeligt, skal den i høring hos borgerne.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.