»Jeg ville ud og kæmpe«

Berlingske har mødt danske Abu Tareq, der har kæmpet for Islamisk Stat i Raqqa. Fire måneder i IS-hovedkvarteret Raqqa ændrede hans syn på alt fra demokrati til skønhed. »Piskning og niqab er det smukkeste,« siger han.

BEIRUT: Abu Tareq forlod Aarhus en kølig tirsdag i oktober i fjor og fløj til Urfa i Tyrkiet. I Urfa mødte den 23-årige dansk-palæstinenser syriske bekendte, og sammen tog de en service, en lokal taxi, til byen Raqqa i det nordlige Syrien. Raqqa er det syriske hovedkvarter for Islamisk Stat, IS, der brutalt og hensynsløst har skabt en islamisk stat i Irak og Syrien.

»Jeg ville ud og kæmpe. Da jeg så IS’ kæmpemæssige sorte flag med hvide arabiske bogstaver blafre i vinden over Raqqa, var jeg meget sentimental. Jeg følte, at det var min identitet. Jeg føler ikke, at jeg hører til i Danmark,« siger Abu Tareq til Berlingske.

Der var kun gået tre måneder, siden Abu Tareq var blevet praktiserende muslim, da han sad på flyet til Tyrkiet. Frem til sidste sommer drak Abu Tareq alkohol og gik ud med piger.

Et medlem af Islamisk Stat vifter et IS-flag i gruppens højborg Raqqa, Syrien.
Et medlem af Islamisk Stat vifter et IS-flag i gruppens højborg Raqqa, Syrien.

Abu Tareq er den 23-åriges nom de guerre. Berlingske mødte Abu Tareq i Aarhus i juni, et par timer efter han havde opdateret sin hjemby på Facebook fra Aarhus til »Raqqa«. IS-krigere med sorte masker marcherer hen over hans hjemmeside, hvor også et par desorienterede halshuggede hoveder ser ud på en.

Abu Tareq var lige kommet tilbage fra Raqqa, hvor han havde tilbragt fire måneder i IS’ berygtede hjernevask-maskine, da Berlingske mødte ham. Længere tog det ikke at ændre hans syn på demokrati, rettigheder og skønhed grundlæggende.

Abu Tareq og andre stemmer fra hans kreds giver et unikt indblik i jihadisters psyke og i IS’ attraktion for unge danskere. Ifølge PET er mindst 100 danskere taget til Syrien. Flertallet af dem »har været i berøring med grupper, der har en militant islamistisk dagsorden« – primært Jabhat al-Nusra og IS, vurderer PET.

Danske eksperter anslår, at der er mellem 200-300 militante islamister i Danmark, og at omkring 3.000-4.000 sympatiserer med dem.

De danske Syrien-krigere gør flittigt brug af Facebook-opdateringer på den medbragte bærbare. Foto: Privat
De danske Syrien-krigere gør flittigt brug af Facebook-opdateringer på den medbragte bærbare. Foto: Privat

 

Intens radikalisering

Historien om Abu Tareq er fortællingen om, hvor hurtigt radikalisering kan accelerere.

»I begyndelsen interesserede Syrien mig ikke,« siger Abu Tareq til Berlingske på en cafe langs Aarhus’ kanal.

»Men jeg blev vakt, da jeg på internettet så, hvordan folk blev tortureret. Jeg kunne mærke det på min krop,« fortæller han, mens to måger skriger bag ham. For ni måneder siden begyndte han på egen hånd at praktisere islam.

Abu Tareqs forløb skildrer også, hvor hurtigt psyken kan blive forvansket af en dybt professionel gruppe som IS, der har taget hjernevask til nye højder. Fra at være en integreret, charmerende ung mand med høje karakterer, der overvejede at blive ingeniør, ønsker Abu Tareq nu kun at vende tilbage til Raqqa.

Arkivfoto. IS-soldater kører parade gennem Raqqa i Syrien med et langdistancemissil.
Arkivfoto. IS-soldater kører parade gennem Raqqa i Syrien med et langdistancemissil.

»Jeg er kun kommet til Aarhus for at se min familie. Jeg har ikke tænkt mig at blive her. Det politiske, økonomiske og retslige system er velfungerende under IS i Raqqa. Drab, tyveri, alkohol – ting, der er i strid med islam, bliver straffet hårdt.«

Abu Tareq skildrer en offentlig piskning af en ung mand, der blev straffet for at drikke alkohol, som et af højdepunkterne under sit ophold i Raqqa:

»Manden, der var blevet pisket med 70 slag, kyssede bagefter sine afstraffere på kinden. Det var tydeligt for mig, at han fortrød sin forbrydelse. Det var det smukkeste øjeblik, der for mig illustrerer Raqqas fredfyldte liv under sharialov,« fortæller Abu Tareq med sine brune øjne fulde af begejstring. Han fremhæver kvinder i niqab – den heldækkende dragt, der dækker krop og ansigt – som »noget af det smukkeste«.

»Selv små piger bærer niqab i Raqqa,« understreger Abu Tareq, mens to udfordrende unge kvinder i tætsiddende toppe ler ved bordet ved siden af os.

Kvindelige studerende iført niqab-dragten i Raqqa, Syrien. Under Islamisk Stats styre skal kvinder iføre sig niqab i det offentlige rum, ellers vil de blive straffet i i overenstemmelse med sharialovgivning.
Kvindelige studerende iført niqab-dragten i Raqqa, Syrien. Under Islamisk Stats styre skal kvinder iføre sig niqab i det offentlige rum, ellers vil de blive straffet i i overenstemmelse med sharialovgivning.

IS er produkt af hetz

Tre unge mænd, der har været i tæt berøring med IS, stammer fra området omkring Brabrand i Aarhus. Abu Tareq kendte Victor Kristensen, en århusiansk konvertit, der sprængte sig selv i luften i en IS-mission i Irak i november. Abu Tareq mødte også en anden dansk ung mand fra Brabrand i Raqqa.

»Han er efterlyst internationalt. Han vil aldrig tilbage til Danmark.«

Eksperter vurderer over for Berlingske uden for citat, at der er »over hundrede« danskere, der arbejder for IS. Nogle kæmper, andre udfører humanitært arbejde og studerer IS’ radikale udlægning af islam. Flere laver en kombination af disse aktiviteter.

De danske Syrien-krigere, der kæmper for radikale grupper, kommer fra meget forskellige miljøer. Berlingske har interviewet drenge fra ghettoer i Aarhus og København, såvel som unge mænd fra velstående kvarterer nord for København. En fællesnævner er, at drengene føler sig marginaliserede. De skildrer antimuslimske toner i den danske debat som en af grundene til, at de opsøger en radikal form for islam.

 

En dansk middelklassedreng af pakistansk afstamning, der har et af de højeste karaktergennemsnit på sin årgang på et nordsjællandsk gymnasium, fortæller:

»Jeg blev mere religiøs for to-tre år siden, da jeg oplevede den åbne krig mod min religion i medier og blandt politikere. Det førte til, at jeg holdt bedre fast i mine værdier.«

Iagttagere i radikale miljøer i Danmark har hidtil ment, at IS’ fremmarch i Syrien og Irak gør gruppen mere attraktiv i potentielle Syrien-krigeres øjne. Men IS’ massakrer mod minoriteter og henrettelser er måske ved at ændre det billede.

23-årige Abu Dinamarkie, der er vokset op i en indvandrerghetto i Aarhus og to gange har været i Syrien, formulerer det således:

»Jeg tror, at IS-ideologien er begrænset til en bestemt slags mennesker.«

Hvilke?

»IS-mentaliteten er resultatet af mange års undertrykkelse og hetz mod muslimer: Følelsen af at være mindre værd. De legitimerer ekstremer, fordi de selv har været udsat for det samme. Men efterhånden er det tydeligt, at IS prøver at ødelægge islam. De er på ingen måde, hvad islam står for.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.