Jamen, en avis er da altid ny!

... men denne weekend er Berlingske endnu mere ny end ellers.

Sådan ser Berlingskes newsroom i Pilestræde ud, når vi knokler for at lave jer den bedste avis.
Sådan ser Berlingskes newsroom i Pilestræde ud, når vi knokler for at lave jer den bedste avis.
Ja, en avis er altid ny, men denne weekend er Berlingske endnu mere ny end ellers. Premieren i dag på næste trin i Berlingskes nu 264-årige udvikling er lige nu og her. Det trin har en klar retning. Flere ambitioner for journalistikken, mere originalt indhold og mere substans til nyhederne. Det gælder hvad enten de hentes på avispapir, på web, computer-tablet eller mobil.

Det skridt, vi tager i dag og i morgen med Berlingskes nye weekendpakke efterfølges af flere nye initiativer på web og tablet i den kommende måned, og nye Berlingske mobilsites for m.b.dk og m.business.dk blev allerede lanceret i den forløbne uge.

I dag åbner vi for et nyt og udvidet weekend-univers. Vi ved at læserne har bedre tid i weekenden og gerne vil hygge sig med mere stof. Vi ved også fra læserundersøgelser, at de ikke slipper interessen for politik, samfund, debat og business-historier, bare fordi det er blevet weekend.

Her er det nye stærke weekendtilbud i overblik:

LØRDAG:

POLITIKO-sektionen holder flyttedag fra mandag til lørdag. Berlingske læserne prioriterer det politiske stof højt og har gennem læserundersøgelser sendt os det klare signal, at de gerne vil have mere substans og læsestof i weekenden, og at de har svært ved at nå igennem hele POLITIKO på en hverdag. Vi har justeret konceptet for POLITIKO en anelse og lægger debatstoffet om lørdagen ind i sektionen, så den samlet set vil blive det helt uundgåelige samlingssted for de politisk interesserede.

I BUSINESS lørdag har vi skruet op for dækningen af privatøkonomi fra i dag. Berlingskes erfarne skribenter stiller her deres store viden til rådighed, og de guider læserne igennem aktuelle og væsentlige emner som boligøkonomi, pension og opsparing. Der er mange, som kappes om at give tips til privatøkonomien, især fra den finansielle sektor. Men Berlingskes Business-redaktion har kun ét formål: at give læserne nyttig og inspirerende information -på læserens præmisser og ikke for at sælge f.eks. pensionsordninger eller boliglån. Tiden indbyder ikke til smarte investeringstricks, men til saglig, nyttig og brugbar journalistik. Vi ved godt, at mange Berlingske-læsere også er stærkt interesserede i aktier, og derfor giver vi nu også læserne chance for at følge med i, hvordan aktiepuljerne i programmet »Millionærklubben« på Radio24syv udvikler sig, ligesom Ugens Aktie holder flyttedag fra mandagsavisen til lørdag.

Denne lørdag holder vi premiere på et helt nyt ugentligt bogtillæg »BØGER«, som ligger inde i FRI-sektionen. Det nye ugentlige bogtillæg vil indeholde anmeldelser af ugens bogudgivelser indenfor alle mulige genrer fra roman, krimi, digte, biografier og børnebøger til debat-og sportslitteratur, til politiske og historiske bøger. Tillægget vil derudover rumme interviews med bogaktuelle forfattere og større features, der indkredser tidens litterære tendenser i ind-og udland. Af andre indslag hver lørdag er der litteraturredaktørens weekendklumme »Bogbjerget«, der tager temperaturen på bogmarkedet -og vover at udfordre både forlæggerne, forfatterne og læserne.

Lørdagsavisen indeholder i øvrigt selvfølgelig de kendte elementer -en stor 1. sektion, en FRI-sektion til afslapning og weekendfornøjelser og en stor REJSELIV-sektion.

SØNDAG:

Berlingske Søndag fastholder naturligvis sit dybtgående MAGASIN SØNDAG med den kritiske kulegravende journalistik eller den spændende historiefortælling nu fra i dag suppleret med mere politik, ny viden, etik og værdidebatter. Herudover får læserne fra i morgen meget andet nyt.

I morgen har vi premiere på en fornyet livsstilssektion »MS«. Vi rykker tættere på læsernes liv og piller lidt af drømmerierne fra 00’erne ud. Nye faste elementer rykker ind i sektionen ved siden af maden, vinen og moden som f.eks. »Samtalekøkkenet« med Sarah Skarum, og »Fokus«, hvor vi går tæt på en person, som har været oppe i medierne i løbet af ugen. Der bliver mere dialog med læserne, god underholdning og et stærkt visuelt udtryk.

Også BUSINESS SØNDAG har fået nyt indhold suppleret med nogle af de kendte rubrikker. Business Søndag tager i hovedreglen afsæt i personer, som har indflydelse på udviklingen af dansk erhvervsliv. Der er mere spændende læsestof at hente om ledelse og karriere og andet af interesse for erhvervslæserne. Et helt nyt element bliver en ugentlig globale ledelsesprofil, ugens store baggrundsartikel samt en ny Business-kronik.

BIL-SEKTIONEN skal selvfølgelig ikke stå tilbage for de andre søndagsoplevelser og her er der både kommet flere nyheder, mere forbrugerstof og en rigtig god læsehistorie, som kan pirre nysgerrigheden eller fascinationen.

Og så vil søndagsavisen som sædvanlig have en stor 1. sektion og en BOLIGEN-sektion.

Så er der dækket op til en weekend ud over det sædvanlige, og sådan bliver vi ved fra nu af.

Rigtig god weekend

Lisbeth Knudsen, ansv. chefredaktør

Debat: Fra i dag kan du også finde »varedeklarationer« på nogle artikler, hvor vi går bag om tilblivelsen. Hvad mener du om det? Del din mening herunder eller på facebook.com/berlingske.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.