Indvandrerdrenge dumper folkeskolens afgangseksamen

Næsten hver tredje indvandrerdreng i folkeskolen består ikke eksamen i 9. klasse, viser nye tal. Dumpende folkeskoleelever er et socialt problem og ikke et indvandrerspørgsmål, understreger chefanalytiker.

Det er en af de første milepæle på vejen mod en ungdomsuddannelse, men alligevel kniber det med at bestå folkeskolens afgangseksamen for elever - og særligt indvandrerdrenge.

Ifølge nye tal fra AE-rådet bestod næsten hver tredje indvandrerdreng - i alt 32,9 procent - således ikke folkeskolens afgangseksamen i dansk og/eller matematik i 2014.

Og de nye tal vidner om store problemer - ikke kun for drengene selv, men for hele samfundet, mener Jacob Nielsen Arendt, der er professor ved Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.

»Når man ikke består i folkeskolen, får man også sværere ved at få en kompetencegivende udannelse og på den lange bane et arbejde. Det er ikke kun dårligt for de unge, som ikke får udnyttet deres potentiale, men også for samfundet, for de her drenge bliver dyre for samfundet,« siger han til dr.dk.

Sammenlagt dumpede hver sjette elev - svarende til 11.000 elever – i 9. klasse eksamen i dansk og/eller matematik sidste år, og chefanalytiker i Arbejdernes Erhvervsråd, Mie Dalskov Pihl, understreger, at det høje antal af elever, som ikke gennemfører folkeskolen vækker generel bekymring for både etniske danskere og elever med indvandrerbaggrund.

»Det er rigtigt, at hvis man dykker ned i gruppen af unge med anden etnisk baggrund, så fylder de unge drenge, der ikke består, lidt mere. Men man skal være opmærksom på, at antalsmæssigt er det største problem stadigvæk, at der generelt er så mange unge, der ikke består og kommer ud af folkeskolen med dårlige kompetencer. Det er ikke nødvendigvis et indvandrerproblem, det er et socialt problem,« siger hun til Berlingske Nyhedsbureau og understreger:

»Så er det jo sådan, at vi desværre har rigtig mange unge med anden etnisk baggrund, der er vokset op med forældre uden tilknytning til arbejdsmarkedet og med lavt uddannelsesniveau. Det er derfor, vi ser, at der er så markante forskelle på unge med dansk baggrund og unge med udenlandsk baggrund.«

Ifølge chefanalytikeren er der er behov for at revurdere hele den danske indretning af skolesystemet, der - som det er nu - tager langt bedre hånd om pigerne end drengene.

»Det danske skolesystem er bedre til at formidle undervisningen til pigerne end til drengene. Pigerne klarer sig bedre end drengene, og det er noget, man har vidst gennem længere tid.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.