IC4-tog - nu med passagerer

De skandaleramte IC4-tog er fra i sommer tilbage på skinnerne. DSBs håndtering af købet af de bøvlede tog, får transportministeren til at fratage DSB købsretten til nye tog.

Nu kan - nogle - af IC 4-togene køre ud af remiserne.
Nu kan - nogle - af IC 4-togene køre ud af remiserne.

Passagererne mellem Aarhus H og Esbjerg bliver de første, der igen kan rejse med de kriseramte IC4-tog, når DSB starter op med en enkelt dobbelttur i hverdagene og med flere afgange fra august af. Det sker efter Trafikstyrelsen i går godkendte, at 37 opdaterede IC4-tog igen kan køre med passagerer.

Styrelsen indstillede al passagertrafik med IC4-togene i november sidste år efter to episoder, hvor IC4-tog ikke ville bremse. Men nu skulle problemerne altså være identificeret og snart løst, oplyser DSBs adm. direktør i DSB Vedligehold, Frank Olesen.

- Sikkerhed er altid DSB's første prioritet, og efter de meget grundige undersøgelser som IC4-togenes bremsesystem har været igennem de seneste otte måneder, føler jeg mig tryg ved igen at sætte dem i drift med passagerer," siger Frank Olesen i en pressemeddelelse, og fortsætter: 

- Vi arbejder mod en gradvis indsættelse af IC4, så vi hele tiden kan følge togets virke sammen med de relevante myndigheder. Vi vil allerførst indsætte IC4 i regionaltogstrafikken. På den måde kan IC4 erstatte de ældre MR-tog på eksempelvis strækningen mellem Aarhus og Esbjerg, siger han.

Togene forventes gradvist indsat som regionaltog på strækningerne mellem Aarhus H og Esbjerg, Aarhus H og Aalborg, og som InterCityLyn-tog mellem Aarhus H og København, oplyser DSB.

Minister tager købsretten væk fra DSB

I sidste uge annoncerede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i en kronik i Berlingske, at han vil fremsætte et lovforslag efter sommerferien, som skal sikre, at regering og folketing involveres langt mere direkte i indkøb af nye tog. Udgangspunktet er sagen omkring de i alt 83 skandaleombruste IC4-tog, som indtil videre har været 12 år undervejs, kostet de danske skatteydere mere end fem milliarder kroner.

- Erfaringerne fra IC4-skandalen er, at vi fremover må gribe togmaterielanskaffelser an på en helt anden måde, skriver Henrik Dam Kristensen ( S).

Samtidig ønsker ministeren sig, at fremtidige danske tog »rent faktisk anvendes med succes i andre lande«. Endvidere vil han fremover indføre en ekstern og uafhængig kvalitetssikring i forbindelse med nye indkøb af tog.

Oppositionen bakker op 

Den skarpe udmelding kommer efter sønderlemmende kritik fra Rigsrevisionen i forrige uge, hvor revisionen blandt andet slog fast, at DSB har "undervurderet opgaven som togproducent", og at transportministeriet har ført et »helt utilstrækkeligt« tilsyn med DSB i forbindelse med indkøb af IC4-togene.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.