IC4-tog kan stå stille i måneder

Det er ikke til at sige, hvor længe Havarikommissionen skal bruge på at undersøge IC4-tog, der ikke vil bremse.

Det er ikke til at vide, hvor længe IC4-togene skal holde stille. Arkiv.
Det er ikke til at vide, hvor længe IC4-togene skal holde stille. Arkiv.
Mandag aften valgte DSB at sætte bremsen i for de omdiskuterede IC4-tog, og det er ikke til at sige, hvor længe de skal stå stille. Sådan lyder det fra Havarikommissionen, der står for at undersøge, hvad det er, der er galt med togene.

- Vi har konstateret, at der er problemer med et bremsesystem. Det går vi ind og undersøger, siger Martin Puggaard, chef for Havarikommissionen.

Og hvor lang tid en sådan undersøgelse tager, er altså uklart. Det kan dog godt tage måneder, lyder det.

- Jeg satser ikke på år, siger Martin Puggaard.

Thorning: IC4-tog skal ud at køre igen

Det er DSB selv, der har fundet ligheder mellem to tilfælde, hvor et IC4-tog er kørt forbi et stopsignal. Det skete henholdsvis i Høje Taastrup den 4. november og igen i Marslev på Fyn den 7. november. Og da DSB ikke kan afvise, at der er tale om en generel fejl, har man besluttet at parkere togene ind til videre, mens Havarikommissionen undersøger sagen.

»IC4 er lige til at lukke op og skide i«

- Vi tager det aktuelle togsæt, og togene har også en sort boks. Så ser vi i vores egne og andres databaser, om vi har noget liggende, som er fortilfælde. I det her tilfælde har man i går fundet én hos operatøren (DSB, red.), som muligvis kan være det samme. Og der vil man så lade usikkerheden komme passagererne til gavn, siger Martin Puggaard.

Havarikommissionen kommer med anbefalinger

Det er så Havarikommissionens opgave at finde frem til, hvor problemerne ligger og komme med anbefalinger til, hvordan man kan afhjælpe dem. 

- Vi kommer med en anbefaling af, hvad var det, der skete, og hvordan undgår vi, at det sker igen, siger Martin Puggaard.

Oppositionen om IC4: Nok er nok

Dernæst er det op til Trafikstyrelsen og DSB at tage stilling til, om togene skal på skinnerne igen.

IC4-togene udgør med sine 98 af omkring 7.500 ugentlige togafgange kun omkring 1,3 procent af DSBs samlede togdrift. DSB ønsker ikke at kommentere sagen yderligere, men ifølge Berlingskes oplysninger bliver det derfor ikke anset som et voldsomt stort problem, at disse tog skal holde stille. DSB vil desuden i "videst muligt omfang" indsætte andre togtyper i de afgange, der var planlagt at blive kørt med IC4-tog.

Ind til videre skal togene ifølge DSB sandsynligvis stå stille på sidespor, hvor der er plads, eller ved IC4-togværkstedet i Aarhus.

Fuldt stop for IC4-tog

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.