Hver 3. forælder imod lang skoledag

Flere skoletimer og flere aktivitetstimer er godt, mener forældrene. Men de mange timer er lige i overkanten for især de ældste elever.

En lang skoledag har hidtil været forbeholdt heldagsskolerne som her Klostergade heldagsskole. Fremover skal alle skoler blande aktivitet og læring.
En lang skoledag har hidtil været forbeholdt heldagsskolerne som her Klostergade heldagsskole. Fremover skal alle skoler blande aktivitet og læring.
Skoledagen bliver for lang med regeringens planlagte skolereform, mener hver tredje forælder. Det er især de ældste elever, der får en for lang dag, når de først får fri ved 15.30 tiden, mener forældrene.

I morgen klokken 18.00 mødes forligspartierne bag folkeskoleloven til den anden drøftelse af reformen. Politikerne skal blandt andet drøfte regeringens forslag til "aktivitetstimer", der skal sikre eleverne en mere spændende og afvekslende skoledag.

Selv om forældrene gerne vil have både aktivitetstimer og flere timer i dansk og matematik, mener et stort mindretal - 34 procent - at skoledagen bliver for lang for børnene. 

- Det er en god idé, hvis politikerne skruer lidt ned for det ugentlige timetal, mener Mette With Hagensen, der er formand for Skole og Forældre.

- Aktivitetstimerne giver mange muligheder for at involvere eleverne og differentiere undervisningen, men det er lige i overkanten. Vi kan godt få det gode ud af aktivitetstimerne, selv om vi har færre af dem, siger hun.

Fri klokken 15.30


I regeringens oplæg til skolereform forlænges skoledagen for alle elever. Eleverne i indskolingen skal gå i skole til klokken 14, på mellemtrinnet varer skoledagen til klokken 15, og for de ældste elever er det først slut klokken 15.30.

- Den største forandring kommer for de ældste elever, der i dag ofte kan gå hjem lidt før klokken 14. For de yngste elever bliver forandringen ikke så stor, fordi de fleste går i SFO om eftermiddagen og først bliver hentet, når forældrene får fri. Men fra 4. klasse falder tilslutningen til SFO drastisk, og børnene går hjem efter skole og får klaret lektier, inden de skal til fritidsaktiviteter, siger Mette With Hagensen.

Ja tak til flere dansktimer


Som eksempel forlænges skoledagen for 4. og 7. klasse med ti en halv klokketime hver uge i forhold til i dag.

- Intentionerne i reformen er rigtig gode, men det skal ikke tage overhånd. Forældrene mener ikke, at det giver mening med ekstra timer, hvis der ikke er kvalitet i timerne, siger Mette With Hagensen.

Skole og Forældres undersøgelse viser, at mere end otte ud af ti forældre støtter regeringens planer om at øge timetallet i dansk og matematik. 74 procent synes, at aktivitetstimer er en god eller meget god idé.

606 medlemmer af Skole og Forældre, der er forældrevalgte medlemmer af skolebestyrelserne, har deltaget i undersøgelsen. 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.