Hjælp til udsatte er dyr og ineffektiv

Udsatte i Danmark møder op til 20 kommunale medarbejdere, de skal forholde sig til.

Grupper af svage borgere i Danmark møder i gennemsnit op til 20 forskellige kontaktpersoner på samme tid, når de har med det offentlige at gøre. Det viser en kortlægning foretaget af analyse- og rådgivningsfirmaet LG Insight for Ugebrevet A4.

Psykisk syge, kriminelle unge og traumatiserede flygtninge er bare nogle af de grupper, som møder mange forskellige personer, når de færdes i det kommunale system. Den model er både dyr og ineffektiv, viser kortlægningen.

- Der er manglende koordination og overlappende, modstridende tiltag. Indsatsen er ineffektiv, og der bruges masser af penge på tiltag, som ikke virker, fordi de ikke understøttes af andre aktører. Det her er meget, meget dyrt, siger konsulent i LG Insight Lars Larsen til Ugebrevet A4.

Samtidig kan mængden af mennesker i det offentlige, som de udsatte grupper møder, virke kaotisk og nedbrydende, lyder det.

- De oplever manglende koordination og modstridende tiltag. De kan ikke forstå de enkelte aktørers roller. Det gør dem apatiske og opgivende, hvis ikke de ligefrem begynder at modarbejde systemet, siger Lars Larsen.

I Greve tegner en lokal borgerundersøgelse nogenlunde samme billede, og hos Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) betragter man det som et udtryk for svaghed i systemet.

- Det er paradoksalt, at netop de allersvageste skal have kontakt med så mange. Det er svært at få et overblik, når indsatsen er så opsplittet. Og det er særligt problematisk, når det rammer de svagest stillede, som ikke har ressourcer til at få gavn af alle kontakterne – hvis så mange kontakter overhovedet er til gavn for nogen, siger docent i KORA Leena Eskelinen til Ugebrevet A4, mens Dansk Socialrådgiverforening opfordrer til bedre koordination.

Men der er inspiration at hente for de kommuner, som har særligt mange kontaktpersoner tilknyttet de enkelte udsatte borgere. I Assens var den ukoordinerede indsats et stort problem, og eksempelvis havde én flygtningefamilie med seks børn sammenlagt 47 kontaktpersoner tilknyttet.

Et effektiviseringsprojekt blev sat i søen i 2009, og det havde foruden en række opsigtsvækkende resultater hos de udsatte familier også mærkbare økonomiske konsekvenser.

Kommunens samlede udgifter til familierne i projektet faldt fra april 2009 til april 2011 med 1,9 millioner kroner om året, skriver Ugebrevet A4.

Assens Kommune arbejder nu på at udbrede sine erfaringer til andre kommuner, og på integrationsområdet eksperimenterer 12 øvrige kommuner allerede med at omstrukturere indsatsen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.