»Helt ude i hampen« at ville lukke trafikråd

At der i 2011 var rekordfå dræbte i trafikken, er ikke Rådet for Sikker Trafiks skyld. Derfor kan man lige så godt nedlægge det. Helt forkert kobling, siger trafikforsker.

- Luk Rådet for Sikker Trafik.

Sådan begynder filosof og debattør Arno Victor Nielsen et indlæg i dagens Berlingske.

Han konkluderer, at når antallet af trafikdræbte i dag ligger på niveau med antallet af dræbte midt i 1940'erne, og der i samme periode er kommet mere end to millioner flere biler, så skyldes det lave antal dræbte nu, at vejene simpelthen er fyldt op.

- Der er ikke plads til flere ulykker, skriver han.



Derfor er der heller ikke længere brug for at bruge flere penge på oplysning om trafiksikkerhed gennem Rådet for Sikker Trafik, mener Arno Victor Nielsen, men den kobling er helt forkert, mener trafiksikkerhedsekspert Harry Lahrmann, lektor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet.

- Det er simpelthen noget sludder, at trængslen på vejene skulle betyde, at vi har så få dræbte i trafikken. Det er jo rigtigt nok, at antallet af dræbte i trafikken i dag er på niveau med, hvordan det var en gang i 40’erne, men det har jo helt andre årsager, siger han.

Ifølge Harry Lahrmann skyldes den forøgede trafiksikkerhed især, at både veje og biler er blevet bedre, det er i hvert fald ikke fordi trafikanterne i dag kører langsommere.

Problemet er langt fra løst

- Vi kører meget hurtigere end tidligere, og hvis vi ser på, hvor trafikanter bliver dræbt, så er det i højt grad på de jyske landeveje, hvor der bliver kørt meget hurtigt, og hvor der i hvert fald ikke er trængsel, siger Larry Lahrmann.

Så at sikkerhedsudfordringen er løst, er noget »sludder«, siger han.

- Vi har stadig 50.000 personer, der kommer på skadestuen hvert år som følge af en trafikulykke, så at påstå at problemet er løst, det er helt ude i hampen, siger Harry Lahrmann, der derfor stadig ser et stort behov for den oplysning om trafiksikkerhed, som Rådet for Sikker Trafik kan bidrage med.

- Sammen med kørelærerne skal Rådet for Sikker Trafik lære trafikanterne at følge færdselsreglerne, og hvis alle gjorde det, så ville vi jo ikke have nogen trafikulykker. Så sammen med arbejdet i at lave bedre biler og veje, har Rådet for Sikker Trafik helt sikkert stadig en væsentlig rolle at spille i at uddanne bedre trafikanter, siger trafikforskeren.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.