Helikopterproducent frygter omdømmet

Ifølge nytkampfly.dk, der drives af flyeksperten Andreas Krog, kan årsagen til AgustaWestlands usædvanlige skridt overfor dansk forsvar være frygt for, at den tabte konkurrence i Danmark vil vanskeliggøre salg af den britiske helikopter, AW159 Wildcat, til andre lande.
 
"Det er angiveligt forklaringen om, at Seahawkens samlede levetidsomkostninger er lavere end Wildcat´ens, som har fået AgustaWestland op i det røde felt og fået dem til at køre det juridiske skyts på banen," skriver Andreas Krog.

Påstanden om at den britiske helikopter har højere driftsomkostninger er de nødt til at udfordre af hensyn til kommende internationale konkurrencer. Det er altså angiveligt omdømmet, der står på spil.



Agusta Westland fik i 2000 ordren på 14 store rednings- og troppetransporthelikoptere af typen EH101 til det danske Flyvevåben. Helikopterne kan stadig ikke levere det forventede antal flyvetimer, og lider under at reservedele ikke leveres tilstrækkeligt hurtigt. 
 
Chefen for Forsvarets Materieltjeneste, generalløjtnant Per Puggaard Olsen, mener ikke, at den aktuelle uenighed om de skibsbaserede helikoptere vil få indflydelse på pris eller leveringssikkerhed på reservedele til EH101eren.

"Jeg forventer, de som professionel leverandør kan adskille tingene," siger han.

Agusta Westlands internationale direktør, Geoff Hoon, ønsker ikke at kommentere striden yderligere. 
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.