Hasteplan skal rette op på 1813-kaos

Flere af partierne bag aftalen om den udskældte akutordning kræver nu, at der sættes en deadline for, hvornår ventetiderne er nede på et acceptabelt niveau.

Politikerne vil nu have nedbragt de lange ventetider, som patienterne oplever, når de ringer til den nye akuttelefon 1813.
Politikerne vil nu have nedbragt de lange ventetider, som patienterne oplever, når de ringer til den nye akuttelefon 1813.

Der skal udarbejdes en handlingsplan med initiativer, som kan sikre, at akut syge i hovedstadsområdet får en hurtig behandling. Og der skal sættes en deadline inden for en overskuelig fremtid for, hvornår det er slut med de lange ventetider på at komme igennem på 1813-akuttelefonen.

Sådan lyder kravet fra flere partier, der står bag aftalen om at indføre den stærkt udskældte akutordning i Region Hovedstaden. Ordningen betyder, at syge skal ringe først for at blive henvist til den rette behandling, men den første uge har der i perioder været lange ventetider og store problemer med overhovedet at komme igennem til 1813.

»Jeg står bag 1813-forliget. Men udgangspunktet var, at borgere og syge skulle have den hurtigst mulige vej gennem systemet, og det får de ikke i øjeblikket. Derfor må der tages nogle initiativer og sættes en skæringsdato for, hvornår det skal være i orden,« siger Venstres Martin Geertsen.

Han har netop sendt en e-mail til den nye regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), hvor han beder hende om at indkalde partierne bag 1813-aftalen til et »krisemøde«. I samme forbindelse fremhæver han også, at der bør overvejes »alternativer«, hvis det nuværende system ikke kan bringes til at fungere.

Geertsen åbner således for, at det kan komme på tale at give de praktiserende læger en mere fremtrædende rolle i den nye akutordning, hvor det i øjeblikket primært er sygeplejersker, som bemander 1813-telefonen.

Det setup møder voldsom kritik fra de praktiserende læger, der har fået opsagt deres aftale om at drive lægevagten, og som hidtil har afvist at medvirke i den nye ordning, hvor lægevagt og skadestuer er slået sammen i én organisation.

»Jeg er tilhænger af et enstrenget system. Men det skal jo fungere, og hvis det kun kan blive bedre, når de praktiserende læger er inde over, må vi overveje det,« siger Martin Geertsen.

Deadline for acceptabel ventetid

Også fra de Radikale i regionsrådet lyder der krav om, at der sættes en tidsfrist for, hvornår ventetiderne skal være nede på et acceptabelt niveau. Den formulerede målsætning er, at 90 pct. af opkaldene skal igennem inden for tre minutter, »men der er vi jo slet ikke«, konstaterer Charlotte Fischer (R).

»Man kan måske godt leve med lidt længere ventetider i starten. Men vi må også ind og opstille et mål for, at f.eks. 1. februar skal de være så og så korte, og når der er gået et kvartal, skal de være endnu længere nede. Jeg vil gerne se en plan for, hvordan vi kommer i hus,« siger Charlotte Fischer.

Hos Socialdemokraterne er Laila Lindén med på at diskutere, om der eventuelt skal sættes en deadline. Men hun mener også, at der allerede findes en plan, og at der »handles hver dag« for at løse de problemer, der dukker op.

»Det synes jeg, at man bør respektere. Der er nogle begyndervanskeligheder, men systemet har også kun kørt i ganske få dage,« siger Laila Lindén.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.