Gymnasiepiger strømmer til bioteknologi

Det nye fag bioteknologi i gymnasiet tiltrækker især mange piger. Men samtidig taber den klassiske studieretning med matematik, fysik og kemi terræn blandt de nye gymnasieelever.

Frederikke J. Tidselholdt, Julie Aby og Natasha Madsen fra 3.y. på Greve Gymnasium er lige som mange andre piger i gymnasiet blevet tiltrukket af det nye forsøgsfag; bioteknologi på A- niveau. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Frederikke J. Tidselholdt, Julie Aby og Natasha Madsen fra 3.y. på Greve Gymnasium er lige som mange andre piger i gymnasiet blevet tiltrukket af det nye forsøgsfag; bioteknologi på A- niveau. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Især pigerne er vilde med at trække de hvide kitler på i gymnasiet for at lære om fotosyntese, kloning, enzymer og stamcelleforskning. Bioteknologi, der er en blanding af biologi og kemi, er på få år blevet et sandt hit i gymnasiet, og sidste sommer fik 2.200 unge studenterhuen på med faget bioteknologi på A-niveau. Det viser en ny evaluering fra Undervisningsministeriet, der offentligøres i dag. Faget er i modsætning til biologi adgangsgivende til de videregående uddannelser.

»Bioteknologi har været en succes. Vi har haft en udfordring, fordi mange piger valgte de lidt blødere naturvidenskabelige studieretninger med biologi på A-niveau, som ikke er adgangsgivende på de videregående uddannelser. Det var nødvendigt med en studieretning, som både appellerer til pigerne og er adgangsgivende,« siger underdirektør Charlotte Rønhof fra DI.

Bioteknologi blev i 2008 indført som forsøg i det almene gymnasium (stx) og det tekniske gymnasium (htx), fordi mange studenter efter gymnasiet ikke opfyldte de specifikke adgangskrav på de videregående uddannelser om f.eks. matematik på A-niveau. Samtidig var det et ønske, at flere unge – især piger – ville vælge de naturvidenskabelige fag i gymnasiet.

Fremgang er der dog ikke. Men heller ikke tilbagegang.

Andelen af studenter på naturvidenskabelige studieretninger har i forsøgsperioden ligget konstant lidt under 30 procent i det almene gymnasium, mens andelen af elever, der opfylder adgangskravene på de naturfaglige, tekniske og sundhedsvidenskabelige uddannelser, ligeledes har ligget konstant på cirka 23 procent.

»Vi er glade for, at der i det mindste ikke er en tilbagegang i andelen af elever, der tager de fag, der er nødvendige for at tage en naturvidenskabelig uddannelse. Det er glædeligt, at mange synes, at et fag som bioteknologi er interessant, men det er vigtigt, at der stadig er elever, der vælger de »hårde« fag som fysik og kemi,« siger formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Anne Birgitte Rasmussen.

Færre vælger matematik, fysik og kemi

Det sidste kniber det dog med. Mens bioteknologi tordner frem, vælger færre den klassiske »hårde« naturfaglige studieretning med matematik, fysik og kemi.

»Samlet set havde vi hellere set endnu flere elever på de naturvidenskabelige linjer, og det er selvfølgelig ikke så godt, hvis bioteknologi »kannibaliserer« andre naturfag. Men det kan godt være, at det fald var sket under alle omstændigheder. Fag som fysik og kemi har været udfordret et stykke tid, og man skulle måske arbejde med at gøre fagene mere anvendelsesorienterede, sådan som bioteknologi er,« siger Charlotte Rønhof, DI.

Bioteknologis succes har dog ikke formået at bremse tilgangen til biologi på A-niveau, som stadig flere vælger.

»Det ville være rart, hvis der kom en afklaring af forholdet mellem biologi og bioteknologi. Det ville være fornuftigt, hvis man kunne indrette biologi på A-niveau, så det bliver adgangsgivende. Det kunne man måske gøre ud fra nogle af de erfaringer, man har fået fra bioteknologi,« siger Anne Birgitte Rasmussen.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) bebuder, at hun sammen med uddannelsesminister Morten Østergaard (R) vil se på mulighederne for, at flere unge kommer til at opfylde adgangskravene fremover.

»Det er vigtigt, at vi giver de unge de bedst mulige forudsætninger for at komme nemt videre i uddannelsessystemet. Forsøget med bioteknologi A ser ud til at have ramt et stort behov blandt mere biologisk interesserede unge både i htx og stx,« udtaler hun i en pressemeddelelse.

Evalueringen viser endvidere, at bioteknologi giver eleverne en mindre dyb viden i biologi og mindre systematisk indføring i kemi.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.