Gaddafis - eller DSBs - luksus-IC4 sidder fast i ørkenen

Et af de IC4-tog, som DSB skulle have, er strandet i Nordafrika, hvor den tidligere diktator har fået toget i gave. Om det nogensinde kommer til Danmark, er uvist.

Sydvest for hovedstaden Tripoli i Libyen står et dansk IC4-tog, som Italiens tidligere ministerpræsident Silvio Berlusconi gav i gave til Muammar Gaddafi. Toget ses her via Google Earth.
Sydvest for hovedstaden Tripoli i Libyen står et dansk IC4-tog, som Italiens tidligere ministerpræsident Silvio Berlusconi gav i gave til Muammar Gaddafi. Toget ses her via Google Earth.

DSB lader til at måtte se langt efter det sidste og 83. IC4-tog, som den italienske producent Ansaldobreda skal levere til statsbanerne. Toget er nemlig blevet foræret i en særlig luksusudgave til den tidligere diktator Muammar Gaddafi i gave fra den daværende ministerpræsident Silvio Berlusconi, og nu ser togsættet ud til at være strandet i Nordafrika.

Det fremgår af DSB's seneste statusnotat over de i forvejen skandaleombruste tog, skriver Ingeniøren.

Ansaldobreda har ellers bedt de libyske jernbanemyndigheder levere toget tilbage i første omgang til Italien, fortæller IC4- producentens underdirektør Alessio De Sio til Ingeniøren. Han ønsker dog ikke at delagtiggøre bladet i, hvordan svaret fra Libyen har lydt.

Problemerne med IC4-togene har nu trukket ud i et helt årti på grund af en lang række problemer. Da de første togsæt i 2003 kom til Danmark, viste de sig at være flere ton for tunge til at kunne køre på de danske skinner. I 2011 måtte Havarikommissionen se togene efter i sømmene, da et IC4-tog ikke kunne bremse og kørte flere hundrede meter for langt, selv om det havde fået signal til at stoppe. Det computerstyrede klimaanlæg i kupeerne har været i udu og budt på kulde om vinteren og hede temperaturer i sommervarmen. For blot at nævne nogle af de børnesygdomme, som togsættene har båret med sig.

En række togsæt er lige nu i Italien og bliver rettet til, efter at være blevet sendt retur af DSB til producenten. Også de togsæt havde fejl og mangler.

Kort før jul forhandlede DSB og Ansaldobreda sig frem til en aftale om, at de sidste 13 IC4-og skal leveres i september i år. Men om det til den tid er lykkedes at få Gadaffis tog på banen er altså endnu usikkert.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.