Forskerkritik: PISA ødelægger skolen

Knap 100 uddannelsesfolk over hele verden kritiserer i et åbent brev OECDs PISA-undersøgelse for at ødelægge uddannelse og gøre skolen for snæver og konkurrencebaseret.

Patrick fra 9. klasse gør den sidste side i Pisa-undersøgelsen færdig på Maglegårdsskolen i Hellerup.
Patrick fra 9. klasse gør den sidste side i Pisa-undersøgelsen færdig på Maglegårdsskolen i Hellerup.
PISA-regimet skader vores børn og forarmer vores klasseværelser. PISA har forhøjet det allerede høje stressniveau, som udgør en fare for både elever og lærere.

De lægger ikke fingrene imellem de knap 100 uddannelsesfolk, som i et åbent brev i The Guardian i denne uge til OECDs PISA-chef Andreas Schleicher skarpt kritiserer organisationens omstridte temperaturmålinger af landenes uddannelsessystemer. Forskerne kommer blandt andet fra topuniversiteter verden over som Cambridge, Oxford, Bristol, Stanford og Columbia.

»Standardiserede tests har været brugt i mange nationer (på trods af seriøse forbehold over for testenes troværdighed), men PISA har medvirket til en optrapning af disse tests og til en dramatisk øget tro på det målbare,« skriver forskerne blandt andet.



De er bekymrede for, at PISA får regeringer til at fjerne opmærksomheden fra det mindre målbare såsom elevernes psykiske, moralske eller kunstneriske udvikling. På samme måde kritiseres PISA for at være skyld i, at regeringer skifter fokus til hurtige »short-term fixes«, som har til formål at forbedre placeringen på ranglisten i en ruf.

OECD har gennemført sine PISA-undersøgelser hvert tredje år siden 2000 med stadigt flere deltagere. Senest i 2012 deltog 66 lande, og ud af disse har cirka halvdelen gennemført markante reformer af uddannelsessystemet i lyset af resultatet fra de internationale undersøgelser.



Men director of Education i OECD, Andreas Schleicher, afviser i en skriftlig kommentar til The Guardian kritikken. Der er intet, der tyder på, at PISA har ført til et skifte til short-term fixes i uddannelsespolitikken. Tværtimod, svarer Schleicher, der fremhæver The annual International Summit of the Teaching Profession, hvor ministrene møder fagforeningslederne for at diskutere, hvordan man kan forbedre lærernes status.

Også her hjemme har PISA-undersøgelserne været udsat for kritik, og formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, nikker genkendende til de kradse ord i The Guardian.

»Det er meget vigtige budskaber, de kommer med.Vi er i mange lande i gang med at indsnævre fokus til den her PISA-faglighed, selv om andre lande, som klarer sig godt i PISA - for eksempel Singapore - er begyndt at fokusere på, hvordan skolesystemet fremmer medborgerskab og ansvarlighed,« forklarer Anders Bondo Christensen.



Situationen er blandt andet aktuelt i forbindelse med den kommende skolereform, der indføres herhjemme på alle folkeskoler fra august 2014. 

»Det er en vigtig dagsorden i Danmark, hvor vi lige har besluttet, at vi har et kvalitetsmål for folkeskolen; at alle børn skal blive så dygtige som muligt. Om vi lykkes med det kvalitetsmål afgøres af testresultaterne i læsning og regning, og det er bare endnu et eksempel på, at disse målemetoder tager overhånd. Man tror, at man med simple måleinstrumenter kan måle kvaliteten af et uddannelsessystem.« 
 

 
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.