Forsker: Elever disciplineres som i 1800-tallet

I dagens folkeskole er der fokus på mange af de samme emner som helt tilbage i 1800-tallet, lyder konklusionen i en ny ph.d.-afhandling fra Roskilde Universitet,

Sid stille, spis sundt – og vær god til at regne og læse. Det er temaer, der vejer tungt i folkeskolen anno 2012, og som minder meget om de emner, der var fokus på i 1800-tallet, konkluderer forsker. Billedet her er fra undervisning i 1907.
Sid stille, spis sundt – og vær god til at regne og læse. Det er temaer, der vejer tungt i folkeskolen anno 2012, og som minder meget om de emner, der var fokus på i 1800-tallet, konkluderer forsker. Billedet her er fra undervisning i 1907.

Sid stille, spis sundt – og vær god til at regne og læse.

Det er temaer, der vejer tungt i folkeskolen anno 2012, og som minder meget om de emner, der var fokus på i 1800-tallet, konkluderer Claus Munch Drejer fra Roskilde Universitet (RUC) i sin nye ph.d.-afhandling.

- Der er fokus på det, der kan måles og vejes. Og lærernes metodefrihed er under pres, siger Claus Munch Drejer ifølge RUC og forklarer, at det blandt andet er en konsekvens af den øgede fokus på test og evalueringer fra politisk hold.

Lighederne springer i øjnene

I de seneste 10 år har man fokuseret mere den på evidensbaserede undervisning i folkeskolen, fortæller Claus Munch Drejer, og selvom der er store forskelle mellem undervisningen dengang og i dag, springer lighederne i øjnene, påpeger han.

- I 1800-tallet mente de førende pædagoger, at det, som eleven kunne se og høre, var det, der bedst fandt vej ind til sjælen. Hvis eleverne eksempelvis skulle lære om en elefant, viste læreren et billede af en elefant på tavlen frem for at give dem en bog om emnet, fortæller den danske forsker.

- Selve formen har ændret sig i dag, men den positivistiske tilgang til undervisningen er den samme. Det vil sige, at der er vægt på det målbare og de evner, som kan ses i en test - og mindre fokus på de kreative fag og den individuelle elev i den daglige undervisning i modsætning til for eksempel i 1990erne, uddyber Claus Munch Drejer.

Titlen på hans ph.d. er »Elev og magt. En analyse af subjektiveringsstrategien af eleven, 1822-2010«, og afhandlingen skal forsvares 8. november.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.