Flertal vil tyvstarte elektrificering

Efter nye IC4-problemer er et politisk flertal klar til at fremskynde elektrificering af jernbanestrækning for at frigøre IC3-tog. Men pengene mangler.

»Er IC4-toget udskiftet med IC3? Det er jeg da glad for at høre. Bordene på 4eren er alt for trange til at arbejde på, og temperaturen kan svinge helt vildt,« svarer den 43-årige advokat Peter Nielsen, der venter på perronen med billet til 13.50-afgangen mod Aalborg fra Københavns Hovedbanegård.

Efter at DSB har indstillet al kørsel med IC4-togene grundet problemer med bremserne, er den driftsikre lillebror IC3 med cirka 80 færre siddepladser pr. togsæt trådt til i stedet. Men selv om chancen for en siddeplads er mindre for den 23-årige handelshøjskolestuderende fra Aarhus Philip Hulgaard, vækker nyheden om udskiftning af togmodel begejstring.

»Stemningen er ikke så god i IC4-togene. De larmer mere, og det er sværere at få arbejdsro. Og så kan en tur til Aarhus godt føles, som om man spilder tiden,« siger han.

IC4-stemningen på Christiansborg er ikke meget bedre end nede på perronen ved spor 7. Det politiske flertal har nu så lidt tillid til, at DSBs IC4-tog nogensinde kommer til at indgå som en stabil del af køreplanen, at det åbner for at fremskynde elektrificeringen af en del af landets spændingsløse banestrækninger. Og det med god grund. For hvis politikerne skynder sig at finde penge til elektrificeringen af strækningen Lunderskov-Esbjerg, vil det overflødiggøre ti IC3-togsæt, som DSB får hårdt brug for, hvis ikke IC4-togenes stabilitet forbedres dramatisk.

En analyse fra Transportministeriet offentliggjort i går viser tilmed, at mere el over skinnerne gavner miljøet og giver driftsbesparelser og medfører kortere rejsetider. Og Lunderskov-Esbjerg fremhæves, fordi strækningen er forberedt til elektrificering. Det betyder, at der allerede kan sættes strøm på den del af skinnenettet i 2015, hvis der findes knap 1,2 mia. kroner i statskassen. Et beløb som politikerne på tværs af Folketinget er parate til at gå på jagt efter, selv om der er enighed om, at det bliver en hård opgave.

»Behovet for en elektrificering af Lunderskov-Esbjerg er alarmerende højt. For passagerernes skyld er vi nødt til at have en plan klar. Jeg har ikke meget tillid til, at IC4-togene nogensinde kommer til at fungere ordentligt,« siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen.

Eneste mulige udvej

Samme elektrificerende melding kommer fra Venstre og SF. Begge partiers trafikpolitiske ordførere betragter ud over leasing af dieselmateriel fra udlandet en tyvstart af elektrificeringen som eneste mulige udvej, hvis DSB skal undgå at efterlade passagerer på perronerne de kommende år.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) regner dog stadig med, at DSB får IC4 til at virke, men en fremskudt elektrificering er også på hans ønskeseddel.

»Jeg vil gerne elektrificere så meget som muligt så hurtigt som muligt. Men der er ikke finansiering til det her og nu. Det er noget af det, vi må snakke om. For der er ingen tvivl om af mange årsager, klima, materiel så er elektrificering fuldstændig afgørende,« siger Henrik Dam Kristensen.

En af Danmarks førende trafikforskere Per Houmann Jespersen fra RUC bifalder politikernes nye elektriske jernbanevisioner.

»DSB planlægger at fordoble passagerantallet frem mod 2030. Det betyder, at selv om IC4 fungerer i morgen, vil DSB få materielproblemer igen. Derfor er det en klog beslutning at fremskynde elektrificeringen,« forklarer trafikforskeren, der dog har svært ved at se, hvor pengene skal komme fra.

Efter alt at dømme undgår DSB, at endnu en katastrofe rammer passagererne efter nytår. Ifølge aftalerne skulle DSB næste år tilbagelevere i alt 52 af 112 lejede dobbeltdækkervogne, men de aftaler er DSB ved at genforhandle.

»Vi arbejder sammen med Transportministeriet hårdt på sagen,« siger Ove Dahl Kristensen, vicedirektør i DSB.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.