Flere skoletimer gør ikke elevere klogere

Det er ikke tiden, men indholdet, der har betydning for, om heldagsskoler er en succes eller ej. Det viser nye undersøgelser, hvor nogle skoler klarer sig bedre end gennemsnittet, mens nogle klarer sig markant dårligere.

Flere timer i skole betyder ikke nødvendigvis, at eleverne bliver klogere.

Ifølge politiken.dk er tolv heldagsskoler blevet evalueret i forhold til elevernes præstation i nationale test. Og resultatet viser store udsving.

Mens fem skolers resultater er signifikant mere positive end skoler, der har et tilsvarende elevgrundlag, er fem andre heldagsskoler i den anden grøft - langt dårligere. De sidste to rammer gennemsnittet.

- Evalueringen viser, at heldagsskoler ikke i sig selv er en sikker vinder, siger lektor Simon Calmar Andersen fra Aarhus Universitet til politiken.dk.

Læs også: Guide: Er dit barn dygtig nok i skolen? (10 kr.).

Han står bag de statistiske analyser, og på baggrund af resultaterne efterlyser han mere systematiske forsøg med heldagsskoler.

For børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) er det dog essentielt, at de fem skoler i top har fælles træk.

- De har haft fokus på den brede faglighed, hvor de holder udeskole og andre ud af huset-aktiviteter, hvor de kombinerer teori og praksis og har et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Det viser, at det ikke er flere timer i sig selv, men flere timer på en anderledes måde, der gør en forskel, konkluderer hun over for politiken.dk.

De to skoler har alle et elevgrundlag overvejende med børn med anden etnisk baggrund end dansk. Forældre med etnisk danske børn har i stor stil taget deres børn ud af disse skoler, og for kommunen er det næsten umuligt at blande sammensætningen af elever.

I stedet er der blevet afsat ekstra ressourcer til at give børnene et nødvendigt løft.

Læs også: Her er Danmarks bedste skoleguider

Men at det har blandet succes kender forsker ved DPU Lars Holm til. Gennem tre år har han været med på sidelinjen ved tre heldagsskoler i Vollsmose. Her er sket markante faglige løft i undervisningen, men resultaterne stikker i forskellige retninger.

- De, der betyder mest for, om en heldagsskole lykkes, er, om skolen er dynamisk og går ind i et fagligt udviklingssamarbejde, og at den har høje forventninger og ambitioner på elevernes vegne, siger han til politiken.dk.

- Det har ikke noget at gøre med, om der er 5, 6 eller 8 timer om dagen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.