Flaskehalse i trafikken koster milliarder

Der mangler 27 milliarder kroner til allerede planlagte trafikprojekter. De trafikale flaskehalse er på alle måder en dårlig forretning, fastslår transportbranchen.

Tid - for meget tid - på landevejen koster milliarder, mener erhvervslivet.
Tid - for meget tid - på landevejen koster milliarder, mener erhvervslivet.
Udbygning af Køge Bugt Motorvejen, Helsingørmotorvejen og anlæg af Frederikssundmotorvejen.

Tre planlagte vejprojekter, der alle skal lette trafikken til og fra København, men som nu er endt i samme problem: Der mangler penge for at gøre plan til virkelighed. Og det er ikke de eneste tre projekter, der netop nu er sat på standby, indtil pengene er der. I alt mangler 27 milliarder kroner til infrastrukturprojekter, der landet over skal afhjælpe trafikale problemer.

Ifølge Erik Østergaard, direktør i DTL, Dansk Transport og Logistik, giver de parkerede vejprojekter en række udfordringer.

- Det er typisk udvidelser af vejstrækninger, der er planlagt, fordi der er flaskehalse i systemet. Det er klart, at hvis de flaskehalse ikke bliver fjernet, så skaber det trængsel på udvalgte tider af døgnet. Det er jo noget, der dels påvirker de mange bilister, der skal frem og tilbage fra arbejdet, da det koster en masse tidstab, og derudover går det ud over produktiviteten for vognmandsbranchen, siger Erik Østergaard, der udover at være direktør i vognmændenes brancheorganisation også sidder i Trængselskommisionen, som har til opgave at finde løsninger, der gør det muligt at bruge den nuværende infrastruktur bedre.

Erik Østergaard peger også på andre sideeffekter af de udsatte projekter.

- Der er også en miljøeffekt af det her. Jo mere tid en lastbil skal bruge på at køre en planlagt rute, jo mindre produktiv bliver den, og i udgangspunktet skal man så bruge flere lastbiler for at udføre samme transport. Derudover er der til sidst en samfundsøkonomisk effekt, da der er en relativt hurtig tilbagebetaling af de her investeringer, siger han.

Tidligere opgørelser viser, at der alene i københavnsområdet årligt bliver brugt i omegnen af 10 milliarder kroner på ventetid i trafikken.

- Det taget i betragtning, strækker nytteværdien af investeringerne sig langt ud over den relativt korte tilbagebetaling, der er af projekterne, siger Erik Østergaard.



Det store politiske spørgsmål består lige nu i, at der skal findes finansiering af den nye storstrømsforbindelse til næsten fire milliarder kroner. Regeringen med transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i spidsen ønsker, at pengene tages fra Infrastrukturfonden, mens den borgerlige opposition mener, at de midler skal bruges til de mange planlagte projekter.

Transportministeren har foreløbigt stoppet alle forundersøgelser af kommende anlægsprojekter, indtil finansieringsproblemet er løst.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.