Feinschmecker-cyklen er det nye dollargrin

En BMW i ministerbilsklassen udstråler succes, magt og prestige. Men regeringens forslag om ekstraafgifter på benzinslugende biler og betalingsring i København kan gøre en feinschmecker-cykel til fremtidens dollargrin.

Hans Jørgensen (tv), 34 år, og Mikkel Scheike (th), 22 år, bygger selv deres cykler, ligesom mange andre er begyndt på. Læs historien om dem i den vedhæftede artikel "Den personlige cykel er in".
Hans Jørgensen (tv), 34 år, og Mikkel Scheike (th), 22 år, bygger selv deres cykler, ligesom mange andre er begyndt på. Læs historien om dem i den vedhæftede artikel "Den personlige cykel er in".

Lækre lædersæder, skinnende kromfælge og dyre mærker var engang forbeholdt bilejerne. Men i dag kan du få det hele til din cykel, og cyklen som statussymbol er kommet for at blive.

Især hvis ekstraafgifter på store, uøkonomiske biler og en kommende betalingsring gør det sværere at være luksusbilist. Det mener Johan Peter Paludan, der er forskningschef på Institut for Fremtidsforskning.

»Hvis det bliver fint at køre på cykel, rykker den status, der før var forbeholdt de dyre biler også med. Forskelle i økonomi og status har altid eksisteret, men det ser ud til, at cyklen som statussymbol er kommet for at blive,« siger Johan Peter Paludan.

Han mener, at det afgørende for udviklingen er, om der kommer økonomiske incitamenter på bordet. Og med regeringens forslag om betalingsring i København og ekstra registreringsafgift til store benzinslugende biler, ser det ud til at gå i den retning.

»Folks holdninger kommer og går, men når man skal betale mere for sin luksusbil, sker der for alvor noget. Og hvis det sker, rykker statusdifferentieringen fra biler til cykler,« forudser forskningschefen.

Luksuscykler fra Danmark

Udviklingen med luksuscykler er allerede godt i gang. Flere danske cykelproducenter sælger nemlig allerede cykler, der er mere end bare et transportmiddel.

Et eksempel er danske Biomega, der bygger cykler i prisklassen mellem 7.500 og 45.000 kr.

Biomega hævder, at de laver cykler til den moderne bybo, der kræver den samme grad af design og stil af en cykel, som de gør af en elegant sportsvogn. Det skriver firmaet på sin hjemmeside.

Karen Holm fra Biomega siger, at virksomheden endnu ikke har oplevet en markant stigning i salget i Danmark, men at de har forhåbninger til fremtiden.

»Vores kunder er meget bevidste om, hvad de udtrykker med deres cykel. Derfor profilerer vi os på enkelhed og design,« siger Karen Holm.

Også hos Sögreni cykler o Skt. Pedersstræde i København bygges der cykler i feinschmeckerklassen. En basiscykel koster fra 7.500 kr. og den dyreste Sögreni-model er lavet til Georg Jensen-butikken og sælges af dem for 28.000 kr.

Cykelhandler Sören Sögreni oplever især, at mange gerne vil købe dyrt kvalitetstilbehør for at gøre deres cykel mere lækker. Det kan være et sæde, skærme eller ringklokker. Han mener dog ikke, at hans cykler er dyrere end alle andres. Kvaliteten gør nemlig, at de holder meget længere.

»Hver gang jeg tænder mit B&O anlæg fra firserne, som jeg stadig synes er fedt, tænker jeg på mine cykler. Det skal være godt design og holde i mange år,« siger Sören Sögreni.

Han forklarer, at folk gerne vil personliggøre deres cykler, men er skuffet over, at folk stadig fravælger de helt dyre kvalitetsprodukter.

»Jeg har været her i 30 år, og det er gået den forkerte vej. Danskerne er for discountorienterede og bliver snydt af de billige kinesiske cykler. Derfor satser vi også på at øge salget i udlandet, hvor Danmark stadig er kendt som et godt designland.«

Artiklen er blevet til i et samarbejde med journalistuddannelsen på RUC.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.