Enormt tunnelprojekt rykker tættere på

Københavns Kommune vedtager efter alt at dømme den foreløbige placering af hovedstadens havnetunnel i dag. Prisen lyder på 27 mia. og skal betales i samarbejde med private investorer.

Nordhavnen i København.
Nordhavnen i København.
Det er snart otte år siden, at Realdania undersøgte mulighederne for at anlægge en havnetunnel i København, og siden da har projektet med varierende mellemrum og opbakning spøgt i Borgerrepræsentationens kulisser.

I dag kommer havnetunnelen et skridt tættere på virkelighed, når Københavns Kommunes Økonomiudvalg efter alt at dømme stemmer for Transportministeriets anbefalinger om at anlægge havnetunnelen, så den strækker sig fra Nordhavnsvej over Nordhavn, Refshaleøen, Kløverparken og Amager Fælled til Sjællandsbroen i syd – den såkaldte B4-linje med en prislap på 27 milliarder kroner. Økonomiudvalgets beslutning placerer ikke havnetunnelen endeligt, men angiver, hvilken strækning der skal arbejdes videre ud fra.

»Jeg tror, at vi er den eneste hovedstad i Europa, hvor man accepterer, at dele af den indre by fungerer som omfartsvej, og dér vil en havnetunnel give mere plads i det centrale København,« siger overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S).


Han ser ud til at kunne samle et komfortabelt flertal for B4-linjen. Det eneste parti, der er direkte imod en havnetunnel, er Enhedslisten.
»Vi mener, at havnetunnelen vil skabe mere trafik i København, og hvis man vil nedbringe trafikken, så kunne vi sagtens finde noget bedre at bruge 27 milliarder kroner på,« siger partiets teknik- og miljøordfører, Morten Kabell.

Privat samarbejde foretrækkes
Det er ikke udsædvanligt, at areal bliver opgjort i fodboldbaner, vægt i elefanter og store beløb i Storebælts-broer. Sidstnævnte får med stor sansynlighed en banemand i havnetunnelen, der vurderes at koste i omegnen af 27 milliarder kroner, eller hvad der med et øje på inflationen svarer til én Storebæltsbro.

Københavns Kommune regner ikke med, at staten kan finansiere havnetunnelen, og derfor vil kommunen gerne have investorer med i finansieringen i et såkaldt offentlig-privat samarbejde (OPP).

»Dagens beslutning er rigtig væsentlig, fordi vi for alvor får sendt et signal om, at København ønsker havnetunnelen, og det får forhånbentlig de investorer, der gerne vil være med, ud af busken,« siger kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev (V), der også er medlem af økonomiudvalget.

Anders C. Madsen, der er partner i PwC og ekspert i OPP, vurderer, at Københavns Kommune kan hente store gevinster gennem OPP. Anlægsarbejdet er oftest mere effektivt, projektets deadline løber sjældnere fra de private, og kommunen har heller ikke risikoen for eventuelle budgetoverskridelser.


Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.