Engelsk forbindelse i Qureshi-sag: Vi har aldrig modtaget pengene

Direktøren for det engelske firma, som danske Egmont angiveligt har betalt journalist Michael Qureshis honorarer til, afviser nu ethvert kendskab til betalingen. Egmont undersøger nu, hvor pengene er havnet.

Egmont forklarede for nylig, at bladhuset i årevis har betalt den engelske virksomhed CVSEEME for en række af den stormombruste journalist Michael Qureshis artikler samt artikler fra udenlandske skribenter, som Qureshi har formidlet kontakt til. Men ifølge CVSEEMEs tidligere direktør har hverken han eller virksomheden nogensinde har modtaget betaling for artiklerne.
Egmont forklarede for nylig, at bladhuset i årevis har betalt den engelske virksomhed CVSEEME for en række af den stormombruste journalist Michael Qureshis artikler samt artikler fra udenlandske skribenter, som Qureshi har formidlet kontakt til. Men ifølge CVSEEMEs tidligere direktør har hverken han eller virksomheden nogensinde har modtaget betaling for artiklerne.

Der skabes på ny tvivl om, hvad der er foregået i sagen om sportsjournalisten Michael Qureshis brug af en række udenlandske kilder, hvor medier som B.T, Berlingske, Ekstra Bladet og Egmont de seneste uger har trukket adskillige artikler tilbage. Hovedpersonen selv har forklaret, at navnene er pseudonymer for virkelige personer, der er sløret af hensyn til deres job.

Sagen fik allerede i sidste uge mediehuset Egmont til at trække 500 artikler tilbage, som sportsjournalisten Michael Qureshi har skrevet eller videreformidlet til bladhuset. Men nu skabes der også mystik om, hvor betalingen for nogle af artiklerne er havnet.

Egmont forklarede i sidste uge, at bladhuset siden slutningen af 2011 efter aftale med Michael Qureshi havde betalt en engelsk virksomhed ved navn CVSEEME for en række af artiklerne. Det gælder både betaling for Michael Qureshis egne artikler og artikler fra udenlandske skribenter, som Qureshi har formidlet kontakt til. Virksomheden blev officielt lukket i 2013.

Nu skriver virksomhedens tidl. direktør, at hverken han eller virksomheden CVSEEME nogensinde har modtaget betaling for nogle af artiklerne.

»Jeg har ikke været involveret i denne sag på nogen måde, har ikke haft forudgående kendskab til sagen, ligesom jeg ikke har draget nytte af Mr. Qureshis handlinger på nogen måde,« skriver den tidl. direktør af CVSEEMEE, Keith Mabbutt, i en mail til Berlingske.

Han understreger, at virksomheden ikke har samarbejdet med Michael Qureshi eller andre sportsjournalister. Keith Mabbutt kender Michael Qureshi og har mødt ham i London på et tidspunkt, forklarer han. Samtidig afviser han, at CVSEEME på noget tidspunkt har haft noget at gøre med Egmont.

»Jeg har ikke på noget som helst tidspunkt godkendt fakturaer, der skulle betales af Egmont. Der er ingen tidligere registreringer i selskabet af fakturaer udstedt til Egmont. Og jeg kan bekræfte, at hverken jeg, repræsentanter for eller ansatte i CVSEEME på noget tidspunkt har modtaget penge fra Egmont,« skriver Keith Mabbutt.

Han varsler, at han vil gå rettens vej, hvis CVSEEME eller hans eget navn på nogen måde er blevet misbrugt.

Ifølge mediet Mediawatch optræder Keith Mabbutt ligeledes i mindst to tilfælde sammen med Michael Qureshi som forfatter til artikler i Goal. Over for Berlingske afviser Keith Mabbutt ligeledes, at han har været vidende om, at hans navn har været brugt som forfatter på artikler i Goal.

Berlingske har spurgt Michael Qureshi om, hvor pengene er havnet - og om hvordan virksomheden CVSEEME er indblandet i en række artikler, som Egmont har udgivet. Han er ikke vendt tilbage på Berlingskes henvendelse.

Egmont oplyser, at man nu har taget kontakt til den engelske virksomhed for at opklare sagen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.