En lige venstre til betalingsringen

Samtlige fagforbund i LO Storkøbenhavn undsiger nu regeringens omdiskuterede betalingsring og kræver i stedet roadpricing. Transportministeren fejer kritikken af bordet.

Den samlede fagbevægelse vender sig nu imod betalingsringen af hensyn til deres medlemmer. »Vi er modstandere af en fast ring, som ikke tager hensyn til, at folk skal bevæge sig på tværs af ringen fra hjemmet, arbejde og institutioner,« siger formanden for LO Storkøbenhavn, Peter Kay Mortensen.
Den samlede fagbevægelse vender sig nu imod betalingsringen af hensyn til deres medlemmer. »Vi er modstandere af en fast ring, som ikke tager hensyn til, at folk skal bevæge sig på tværs af ringen fra hjemmet, arbejde og institutioner,« siger formanden for LO Storkøbenhavn, Peter Kay Mortensen.

Regeringen og støttepartiet Enhedslisten står nu ret isoleret med ønsket om at indføre en betalingsring og opkræve bompenge af de bilister, der kører ind og ud af København. I går meldte samtlige fagforbund under LO Storkøbenhavn ud, at de af hensyn til deres medlemmer ikke kan støtte regeringens model, som ifølge fagbosserne risikerer at ende som en ekstra skat på arbejde.

Hidtil har det alene være Dansk Metal i hovedstaden, der har vendt sig imod, at medlemmerne skal betale for at kunne passe deres arbejde i industriområder uden velfungerende offentlig transport. Men nu er det en samlet fagbevægelse i Storkøbenhavn, som kræver, at der i stedet for bompenge bør indføres roadpricing - en afgift pr. kørt kilometer - som et forsøg i hovedstadsområdet.

»Det er ikke en ideel løsning med en ring langs Københavns kommunegrænse. For mine medlemmer handler det om at kunne komme hurtigt til og fra arbejde. Vi er modstandere af en fast ring, som ikke tager hensyn til, at folk skal bevæge sig på tværs af ringen fra hjemmet, arbejde og institutioner,« siger formanden for LO Storkøbenhavn, Peter Kay Mortensen.

Minister fastholder bompenge som løsning

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har dog ikke tænkt sig at følge opfordringen fra kammeraterne i den storkøbenhavnske fagbevægelse. Han afviser, at roadpricing for personbiler er realistisk på nuværende tidspunkt og fastholder den mere lavpraktiske løsning med bompenge af hensyn til trængslen.

»Jeg har ikke set nogle eksempler på, at roadpricing (for personbiler, red.) fungerer, og jeg har i hvert fald ikke lyst til at udsætte bilister for sådan et eksperiment. Bare de anordninger, der skal være i bilerne, er jo ret bekostelige,« siger Henrik Dam Kristensen, der erkender, at modstanden mod og betænkeligheden ved trængselsringen er massiv.

»Jeg konstaterer bare, at de, som er betænkelige og modstandere, alle erkender, at der er et ganske alvorligt problem med trængslen i København,« siger Henrik Dam Kristensen.

På Københavns Rådhus gør fagbevægelsens modstand ondt på politikere fra S og SF. Socialdemokraternes politiske ordfører, Ikram Sarwar, siger, at meldingen bestemt gør indtryk, »men jeg er nødt til at sige, at vi har ikke en bedre løsning end trængselsringen, og det må de tage udgangspunkt i,« siger han.

SFs politiske ordfører Peter Thiele beskylder de storkøbenhavnske fagforbund for at svigte en aftale mellem LO Storkøbenhavn og de røde partier, der blev indgået i efteråret 2010.

»I aftalen står, at der skal indføres en betalingsring i København, fordi det ville gavne LOs medlemmer, som slap for at skulle sidde i kø. Vi er drønærgerlige over, at de nu bryder den aftale og svigter deres medlemmers interesse,« siger Peter Thiele.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra SFs trafikordfører på Christiansborg, Anne Baastrup.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.