Elever: Vi er ikke skoleklar som femårige

Et års tidligere skolegang er ikke optimalt for fire-femårige børn, mener Danske Skoleelever. Helt små børn er ikke er klar til at sidde stille på stolen og høre efter.

ARKIVFOTO af undervisning i folkeskoleklasse- - Se RB 5/3 2013 07.27. Skolebørn får ekstra timer på skemaet næste år, hvis deres folkeskolelærere bliver lockoutet den 1. april. Det vurderer østjyske skoleledere. (Foto: Steffen Ortmann/Scanpix 2013)
ARKIVFOTO af undervisning i folkeskoleklasse- - Se RB 5/3 2013 07.27. Skolebørn får ekstra timer på skemaet næste år, hvis deres folkeskolelærere bliver lockoutet den 1. april. Det vurderer østjyske skoleledere. (Foto: Steffen Ortmann/Scanpix 2013)

Børn er som fire-femårige ikke klar til at sidde stille på skolebænken, række hånden op og tage hensyn til 25 andre elever i en skoleklasse.

Det mener Danske Skolelevers formand, Agnete Vienberg Hansen, der afviser idéen om et års tidligere skolegang på baggrund af en analyse fra tænketanken Kraka, der ifølge Politiken viser, at danske elever kan blive blandt de bedste i verden i læsning og matematik, hvis de starter i skole et år tidligere end nu.

»Jeg tror helt sikkert, vi kan lære meget mere i fire-femårsalderen, men jeg er ikke sikker på, at vi får noget ud af den læring, hvis det sker i skoleregi. Vi kan sagtens i børnehaveregi, hvor vi har nogle pædagoger, der laver nogle forskellige lege med os og sørger for, at læring stadig er hyggeligt og sjovt. Men jeg tror simpelthen ikke, vi er klar til at sætte os på skolebænken som fire-femårige,« siger hun.

Analysen viser, at i stort set alle de OECD-lande, der klarer sig bedre i PISA-testene end Danmark, starter eleverne tidligere i skole end de danske. Og med et års tidligere skolegang ville de danske elever rykke op i top 10 i læsning og matematik, anslår Kraka.

Mens Agnete Vienberg Hansen er med på idéen om at forbedre de danske skolelevers faglige evner, tror hun ikke, at et års ekstra skolegang er vejen frem.

»Som seksårige kan vi lige klare at møde op i skolen, og vi har en vild hunger efter at lære noget, men det er stadig utroligt svært at sidde stille og opføre sig ordentligt. Så hvis man skal lære noget før det, skal det foregå i børnehaven,« siger hun.

Der skal i stedet være fokus på kvalitet frem for kvantitet i undervisningen – og det får vi med folkeskolereformen, spår Agnete Vienberg Hansen.

DEBAT | Kan man gøre noget for at gøre femårige skoleparate? Del dine tanker om ideen her på Berlingskes Facebook-side.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.