Elever med særlige behov mistrives både i folkeskole og specialklasse

En kortlægning af forskningen af skoleelever med særlige behov viser, at der ikke er forskel på trivslen i specialklasser og i den almindelige folkeskole.

Der er lige mange udfordringer med trivslen, om man er elev med særlige behov såsom autisme, ADHD eller ordblindhed i en specialklasse eller i en almindelig folkeskoleklasse.

Det viser en kortlægning af forskningen på området med undervisning til elever med særlige behov, som Undervisningsministeriet står bag.

Kortlægningen, som kommer samtidig med, at folkeskolen er udset til at inkludere næsten 10.000 flere skolebørn med særlige behov frem mod 2015, viser, at eleverne oftere mistrives end deres klassekammerater – både i den almindelige undervisning og i specialtilbud. De har nemlig færre venner og et lavere selvværd end andre elever.

Det er især lærerne, som kan gøre en stor forskel for at styrke elevernes trivsel og selvværd, viser kortlægningen.

»Børn med særlige behov i den almindelige skole kan trives rigtig godt, hvis lærerne er ordentligt klædt på og har kendskab til de indsatser, der virker. Og vi kan se, at børnene ikke trives bedre i små, beskyttede miljøer, for det er børn, der skal tilgodeses med social udvikling uanset hvilket skoletilbud, de går i,« siger Camilla Brørup Dyssegaard, leder af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning under Aarhus Universitet, der har stået for forskningskortlægningen.

Forskning viser, at efteruddannelse af lærerne kombineret med støtte fra en psykolog eller speciallærer kan styrke den inkluderende undervisning, hvor alle elever trives og har selvværd.

Der er som led i den kommende folkeskolereform afsat en milliard kroner til efteruddannelse af lærere. Og netop reformen gør, at lærerne kommer til at være længere på skolerne, hvilket vil fungere som et godt udgangspunkt for bedre forhold for eleverne med særlige behov, forklarer undervisningsminister Christine Antorini (S).

»Ligesom på mange andre områder kan lærerne med den rette viden og de rigtige redskaber gøre en stor forskel for eleverne. Kortlægningen skal være med til at inspirere dem, når vi med reformens længere og mere varierede skoledag giver bedre mulighed for at arbejde med elevernes trivsel,« siger ministeren i en pressemeddelelse.

Det er Camilla Brørup Dyssegaard enig i.

»Det passer fint ind med skolereformen, hvor lærerne er til stede flere timer og vil have mulighed for at tilgode indsatserne over for børnene,« siger hun og peger samtidig på, at de skeptiske lærere på forhånd har sat sig selv i en svær position.

»Når man måler trivsel, så er det tydeligt, at elever trives dårligst med de lærere, der mener, at elever med særlige behov bør gå i specialskole. Hos lærere, der går ind for, at det skal lykkes med differentieret og tilgodeset undervisning, trives eleverne bedre,« siger Camilla Brørup Dyssegaard.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.