Eksperter: Smykkelov er »noget møg« for danske virksomheder

Regeringen bør overveje at trække loven om konfiskation tilbage, mener eksperter i kommunikation og branding. De næste internationale historier vil handle om, hvor smykkerne skal omsættes - på ebay eller lauritz.com, mener Michael Ulveman.

Regeringen burde overveje at trække loven om konfiskation af asylansøgeres ejendele helt tilbage, inden Danmarks brand lider varig skade, mener to eksperter i branding og kommunikation, Michael Ulveman og Jesper Kunde. De kritiserer regeringen for slet ikke at have været opmærksomme på de negative konsekvenser af loven. I en global verden kan man ikke kommunikere forskellige budskaber til en dansk og en international offentlighed.

Michael Ulveman, som er direktør i Ulveman & Partners var særlig rådgiver for statsminister Anders Fogh Rasmussen, da Muhammedkrisen var på sit højeste. Han  mener, at Danmarks internationale brand tager skade af sagen.

»Med så markant et forslag har man formentlig glemt at tage med i beregningerne, hvad det vil koste på Danmarks internationale brand. Og nu viser det sig at være kostbart, fordi signalerne i den grad bliver studeret og vurderet i de lande, vi lever af at samarbejde med,« siger han.

Forskellen på Muhammedkrisen er ifølge Ulveman, at det dengang handlede om en religiøs ophidselse i den muslimske verden. .

»Her er det vores allierede og nærmeste partnere, der reagerer. Danmark lever af, at være et frit og åbent samfund. Vi har høstet meget goodwill som verdens lykkeligste folk og den slags, og det bliver nu eroderet. Virksomheder vil overveje, om det er Danmark, man skal investere i,« siger Michael Ulveman, som mener at regeringen skulle have trukket forslaget tilbage, da man første gang så det blive sammenlignet med nazisme og jødeforfølgelse.

»Da havde man en mulighed i stedet forsøgte man at lappe på det, hvilket betød, at sagen fik en ny runde i de internationale medier. Det næste spørgsmål, man internationalt vil interessere sig for er, hvordan man vil realisere værdierne fra de her fattige mennesker. Er det ebay eller lauritz.com, eller skal smykkerne omstøbes til guldbarrer i Nationalbanken. Det kan blive en mediemæssig katastrofe. Heller ikke det tror jeg, man har tænkt igennem.«

Direktør i kommunikationsbureauet Kunde & Co, Jesper Kunde, kalder sagen for »noget møg« for danske virksomheder. Han mener at Danmarks brand lider skade. .I dag bragte den ansete britiske avis The Guardian en satiretegning med statsminister Lars Løkke Rasmussen i naziuniform og flere danske produkter ved siden af

»Ved at blande Carlsberg, Lego og dansk svineproduktion ind i det, så sker der det værste, der kan ske, nemlig at man lægger op til en hetz mod danske varer,« siger han og tilføjer:

»Politikere tænker åbenbart meget dansk. Men de her danske virksomheder er jo internationale og for dem er det rigtig skidt. Det får den drejning, at man er ubarmhjertig over for nogle hjælpeløse mennesker, og det et rigtig skidt værdisæt, at blive sat i. Vi lever af at være internationale, derfor er det håbløst ærgerligt, at vi får tegnet et billede af, at det vil vi ikke være,« siger han og mener, at politikerne ikke har forstået rækkevidden af forslaget.

“Det man nu må sørge for er, at det ikke eskalerer med nye sager,” siger Jesper Kunde, som mener, at regeringen bør overveje helt at trække forslaget om konfiskation tilbage.

Per Rystrøm, direktør i kommunikationsbureauet Operate mener, at det er selve vielsesringen som symbol, der har fået sagen til at eksplodere.

“Det er sindssygt vigtigt at have den rigtige klangbund, før man går ud med sine indgreb og så tænke meget over ikonerne. Her er man gået over på den anden side af grænsen for anstændighed. I de her globale tider kan man ikke have en kommunikation til den ene side og en til den anden,”siger Per Rystrøm.

I to omgange har regeringen modereret sit forslag ved at sætte beløbsgrænsen op og specifikt undtage smykker af personlig værdi. Men skaden er sket.

»Det var med vielsesringen at den knækkede. Hvis man var startet med de regler, som man sluttede med, så havde man ikke haft nogen sag i dag,« vurderer Per Rystrøm.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.