Ekspert: Lovændring ikke nok til at ændre unges drukkultur

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen ønsker at stramme lovgivningen for alkoholreklamer til unge. Ekspert fra Aarhus Universitet ser positivt på initiativet, men understreger, at der skal mere til at dæmpe de unges alkoholforbrug.

Danske unge ligger i top på listen over alkoholforbrug blandt den europæiske ungdom. Det bekymrer erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF), som nu følger op på tidligere minister Ole Sohns (SF) indledende arbejde og fremsætter et lovforslag om en stramning af loven. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Lektor Jakob Demant fra Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet kalder forslaget fornuftigt, men understreger, at man ikke skal tro, at man ved at ændre markedsføringsloven kan ændre den danske alkoholkultur.

- Man skal hellere se reklamerne som en del af den kultur, vi har, hvor det er fuldstændig naturligt at drikke meget. Ved at mindske tilgængeligheden af reklamerne kan man måske ændre lidt, men det er formentlig ikke der, hvor den største påvirkning er. De unge er enormt refleksive omkring reklamerne og om, hvad reklamerne vil. Det betyder dog ikke, at de lader være med at drikke, siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Han påpeger, at noget af det, der for de unge er attraktivt ved alkohol, er, at det hører til de voksnes verden og dermed er et symbol på modenhed, navnlig i folkeskolealderen. Derfor kan det være svært at ændre på forbruget alene ved at fjerne alkoholreklamerne, der sigter på de unge.

Der er ifølge Jakob Demant ikke stor forskel på alkoholreklamer til de helt unge og til de voksne. De spiller på mange af de samme ting, og det kan derfor også blive svært at skelne og afgøre, hvilke reklamer der henvender sig til hvem.

- De anvender mange af de samme symboler på lidt forskellige måder. Carlsberg og Tuborg bruger måske nogle lidt ældre skuespillere og viser en lidt mere moden sammenhæng, men de spiller også på det seksuelle og på det succesfulde, at man morer sig og tør have det sjovt. Det gør Cult-reklamerne også, de gør det bare særlig tydeligt, men det ligger også i de andre reklamer, siger han.

Ifølge eksperten kræver det en meget bredere kulturel forandring. En diskussion om unges alkoholforbrug kan sagtens være en del af det, men man er nødt til at erkende, at det i lige så høj grad handler om de voksnes alkoholforbrug og forældrenes rådgivning og regelsæt for deres børn.

I den forbindelse kan en ændring af loven godt bidrage til debat, som kan føre til forandringer i den moralske holdning, lyder det.

- Det er en symbolsk markering, som i sig selv er interessant, og hvis den kan være med til at sætte gang i diskussionen, så er den vigtig, siger Jakob Demant.

Det er dog umuligt for danske politikere at holde de målrettede reklamer fra de unge, understreger Jakob Demant - uanset hvilke tiltag vi tager i Danmark.

- De unge er nogle af dem, der er mest orienterede omkring internationale medier, så selvom der ikke er alkoholreklamer i medierne her, så ser de dem formentlig andre steder. Der indgår for eksempel alkoholreklamer i mange computerspil og TV-programmer, siger han.

Det handler for ham i højere grad om, at man i Danmark begynder at tale om, hvor meget vi drikker, og hvordan vi drikker - i alle aldersgrupper.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.