DSB på randen af sammenbrud

De danske statsbaner er truet af ekstra regning på 600 millioner kroner.

DSB skal til at oprette nye lån for at sikre driften, men må efter alt at dømme betale op mod 600 mio. kr. mere end ventet alene i renteudgifter de næste to år.
DSB skal til at oprette nye lån for at sikre driften, men må efter alt at dømme betale op mod 600 mio. kr. mere end ventet alene i renteudgifter de næste to år.

Selvom det halve Danmark køber billet til toget for at komme hjem til jul, så er DSBs økonomi på afgrundens rand

DSB skal til at oprette nye lån for at sikre driften, men må efter alt at dømme betale op mod 600 mio. kr. mere end ventet alene i renteudgifter de næste to år. Desuden så er DSBs økonomi så dårlig, at staten angiveligt må garantere for DSBs lån, hvis selskabet skal låne flere penge.

- Jeg må sige meget klart, at det er en meget dårlig situation for DSB. Min vurdering er, at DSB balancerer på randen af et sammenbrud, hvis det ikke lykkes at få rettet gevaldigt op på situationen, og det er meget, meget kedeligt, siger Henning Hyllested, trafikordfører i Enhedslisten, til BT.

Blå blok er også meget skeptiske over for DSBs situation.

- Jeg kan ikke få det bekræftet af transportminister Henrik Dam Kristensen, men jeg har den teori, at banker og andre kreditinstitutter har smækket kassen i for, at DSB overhovedet kan låne penge, hvis ikke staten garanterer. Og det er en meget alvorlig sag for DSB og resultatet af en række fuldkomment fejlslagne investeringer, siger Venstres trafikordfører Martin Geertsen.

DSB står over for at udvide de eksisterende lån betragteligt med mere end otte mia. kr. For at sikre en billig rente til DSB, så har det været meningen, at staten skal garantere for DSB, så långiverne kan være sikre på, at få deres penge, hvis DSB skulle krakke.

Men EU-Kommisionen har blandet sig og forbudt den danske stat at yde en garanti til DSB, da det vil være konkurrenceforvridende. DSB får derfor nu en ekstra regning på cirka 600 mio. kr. i renteudgifter, fordi koncernen skal låne på markedsvilkår. Det rammer DSB meget hårdt, som i forvejen slås med en gæld på 18 mia. kr. og et kæmpe underskud.

DSB ønsker ikke at kommentere sagen og det har ikke været muligt at få transportminister Henrik Dam Kristensen i tale, men han står ved, at staten er klar til at holde hånden under DSB.

I en mail til BT begrunder ministerens særlige rådgiver den beslutning således:

- At DSB i kraft af statsgarantien får sikkerhed for, at DSB kan tilvejebringe den nødvendige finansiering i de kommende år, uanset udviklingen i de finansielle markeder.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.