Drenge trives bedre end piger i skolen

Nye tal viser, at drengene i folkeskolen klarer sig bedre socialt end pigerne. Samtidig er de mindre forstyrrede af uro i klassen.

Tegning: Claus Bigum
Tegning: Claus Bigum

Talent er ikke lig med trivsel, viser ny undersøgelse. For selv om en elev klarer sig godt i skolen, er det ikke ensbetydende med, at barnet trives.

I hvert fald ikke, hvis man kigger på nye tal fra Undervisningsministeriet, der har undersøgt elevers trivsel i kommunerne. Her ligger drengene højere i trivsel end pigerne, der ellers klarer sig fagligt bedre. De to ting kan have en meget nær sammenhæng, mener skoleforsker, Andreas Rasch-Christensen, fra VIA University College.

»Pigerne har høje forventninger til sig selv og bliver derfor lettere stresset. De vil gerne præstere og bliver lettere påvirket af, at der generelt er meget fokus på, at man skal klare sig godt i skolen,« siger han.

I undersøgelsen svarer 64 pct. af drengene, at det trives godt, mens det tilsvarende kun er 53 pct. af pigerne. Pigerne bliver også mere forstyrrede af larm og uro i klassen. Det er således godt en tredjedel af drengene, der har en høj trivselscore, hvad angår uro i klassen, mens det samme kun gælder for en fjerdedel af pigerne. Andreas Rasch-Christensen mener dog ikke, man skal være for pessimistisk.

»Tallene tyder på, at børn generelt trives godt i skolerne også selvom der er forskelle på køn,« siger han.

Social baggrund afgør trivsel

Elevernes sociale baggrund er dog den faktor, der har den største betydning for, om elever trives godt i skolen eller ej. Hvis far og mor kan flotte sig med en lang videregående uddannelse på CVet, svarer 43 procent af eleverne, at de har en høj trivsel. Omvendt ser det ud for elever, hvis forældre kun har en grundskoleuddannelse. Her svarer 21 procent, at de har en høj trivsel.

Det kan blandt andet skyldes, at børn generelt trives dårligere, hvis deres forældrene er skilt, og skilsmisser forekommer hyppigere blandt forældre med lavere social baggrund, mener Andreas Rasch-Christensen,

Etnicitet er en mindre faktor

Selv om køn og social baggrund er det mest afgørende for skoletrivsel, er der også forskel med hensyn til etnicitet. 59 pct. af elever med etnisk dansk baggrund har en høj trivselsscore, mens det samme kun er gældende for 50 pct. af børnene med anden etnisk baggrund. Det er dog positive tal, mener Andreas Rasch-Christensen.

»Det tyder på, at eleverne med anden etnisk baggrund trives ret godt,« siger han med henvisning til, at den lille forskel mellem etniske og ikke etniske danske elever er ubetydelig, og at tallene for begge grupper generelt er højt.

Til gengæld oplever børn af anden etnisk herkomst en højere grad af støtte og inspiration samt ro og orden.

Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby, skriver i en mail:

»Vi har en opgave med at gøre folkeskolen til en skole for alle børn. Selv om de fleste generelt trives, er det ikke godt nok, at vinklen på smilet i eleverne ansigt afgøres af, hvilket køn eller hvilken baggrund de har. Folkeskolereformen giver langt flere muligheder for at variere og differentiere undervisningen, så den når børnene, hvor de er. Det skal kommunerne og skolerne udnytte.«

Den nationale trivselsmåling afsluttes i slutningen af marts.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.