De ældre skoleelever oplever vikarer som »enormt frustrerende«

Det er problematisk, at et flertal af landets kommuner har oplevet problemer med at rekruttere lærere, mener Danske Skoleelever. Særligt elever i udskolingen bliver frustrerede over at få vikarer uden de rette kompetencer, lyder det.

Det er specielt de elever, der snart skal op til eksamen, der er lider under det store antal vikarer, siger Danske Skoleelever.
Det er specielt de elever, der snart skal op til eksamen, der er lider under det store antal vikarer, siger Danske Skoleelever.

Det er altafgørende for landets folkeskoleelever, at der er kompetente lærere.

Sådan lyder det fra elevorganisationen Danske Skoleelever, efter Berlingske tirsdag kan berette, at tre ud af fire kommuner inden for det seneste år har haft problemer med at rekruttere lærere til ledige stillinger. Tallet kommer fra Danmarks Lærerforening, hvor man melder om flere ubesatte stillinger og vikarer uden læreruddannelse.

Danske Skoleelevers formand, Silke Fogelberg, fortæller, at vikartimer med en lærer uden de rette kompetencer særligt kan virke frustrerende for de ældste klassetrin.

»Det er enormt frustrerende at vide, at ens gode matematiklærer ikke er der, når man sidder som elev i 9. klasse og skal til afgangsprøver og ved, at det er nu, det gælder,« siger hun.

Elevformanden mener, at Kommunernes Landsforening og regeringen bør finde ud af, hvor slemt problemet med lærermangel er.

I tirsdagens Berlingske pointerer formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, imidlertid, at der er uddannet lærere nok; de vil bare ikke arbejde i folkeskolen.

Silke Fogelberg fortæller, at der er stor forskel på, hvordan det opleves at have en vikar uden læreruddannelse. Mens nogle vikarer kan have svært ved at skabe ro i klassen, kan andre overraske positivt på det område. Og almindelige læreruddannede kan ligeledes have svært ved at skabe ro.

»Vi synes jo også altid, det er fedt, når der kommer en ny ind i klassen, som kan lære os noget nyt og bruge nogle andre metoder, end vores almindelige lærer måske gør. Men det er bare ikke godt nok, når kvaliteten falder,« siger hun.

Fra elevernes synspunkt er vikarer særligt udfordret, hvis vikaren ikke er blevet klædt ordentligt på til timen. Hvis vikaren ikke ved præcist, hvad der skal ske.

»For så bliver det hele meget hurtigt meget flyvsk, og så ender man med at se en film eller spille rundbold,« siger Silke Fogelberg.

Ifølge Anders Bondo Christensen er 10-15 procent af stillingerne på folkeskolerne i nogle kommuner besat af personer uden en læreruddannelse.

Aktuelle job lige nu

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.