Danskerne køber mere alkohol

Alkoholindkøbet er svagt stigende, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Danskerne er først og fremmest vilde med øl og vin, der udgjorde hele 85 procent af det samlede salg sidste år.

Når danskerne er i supermarkedet, ryger der ofte en ramme øl eller en flaske vin i indkøbsvognen. I 2011 købte hver dansker i gennemsnit 8,7 liter ren alkohol - en stigning på 0,3 liter i forhold til året før, viser den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik.

Udviklingen vækker ærgrelse i Sundhedsstyrelsen, hvor man havde krydset fingre for et stagneret alkoholforbrug.

- Det er ikke en voldsom stigning, men vi må erkende, at den pæne, nedadgående trend, som vi havde fra omkring 2000, ikke er fortsat, siger specialkonsulent Kit Broholm fra Sundhedsstyrelsen.

Hun mener, der er behov for, at man prøver at få brudt drikkemønstrene - især den type af forbrug, der handler om at drikke rigtig meget på én gang, som ifølge Sundhedsstyrelsen er det mest skadelige.

- Stop før fem genstande til en fest. Det er et rigtig godt råd, hvis man vil tænke på sin sundhed, understreger Kit Broholm.

Tallene fra Danmarks Statistik viser også, at danskerne i høj grad foretrækker øl og vin, når de køber alkohol. Ud af de 48 millioner liter ren alkohol, der blev købt i 2011, udgjorde øl og vin henholdsvis 36 og 49 procent.

Det har sociolog og livsstilsforsker Birthe Linddal Jeppsen en god forklaring på:

- Øl og vin er billigere end spiritus, og det kan danskerne godt lide. Derudover er det tit knyttet til kulturelle begivenheder såsom fødselsdage og fester, fortæller hun og tilføjer:

- Desuden går man ikke ud på en café og får sig en sjus. Det er ikke en kultur, der hører sig til i Danmark.

Mens forbruget af øl over de seneste 10 år er faldet, er forbruget af vin steget, viser tallene. Og det er især danskerne over 50 år, som er gode til at drikke vin. Masser af vin, understreger Birthe Linddal Jeppesen.

Derimod holder de unge børnefamilier sig fra vinen.

- I en moderne kernefamilie bliver der ikke drukket rødvin i hverdagen. Overhovedet ikke. Man er bevidst om sundhed og kalorier, og når både far og mor skal på arbejde, dyrke en times sport, efteruddanne sig og være aktive med deres børn hver dag, så er der simpelthen ikke tid til, at de ikke fungerer, som de skal, forklarer hun.

Tallene viser desuden, at der i 2011 blev solgt færre cigaretter sammenlignet med året før, og på fem år er antallet faldet med over 18 procent. Men der skal mere til, hvis færre danskerne skal rammes af sygdom, lyder reaktionen fra Kræftens Bekæmpelse, som blandt andet mener, at priserne på tobak med fordel kan hæves markant.

- Det er et skridt i den rigtige retning, men udviklingen går for langsom. Vi har endnu til gode at se et fald i kræftforekomsten. Cigaretterne er skyld i, at mange mennesker bliver syge, men forbruget betyder desværre også, at behandlingen kompliceres og giver dårligere resultater, siger Niels Them Kjær, projektchef i Kræftens Bekæmpelse.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.