Danske skoler er bagud med menneskerettigheder

Amnesty International ønsker obligatorisk undervisning i menneskerettigheder i danske folkeskoler og på læreruddannelserne.

For børn i svenske folkeskoler er FNs menneskerettigheder obligatorisk lærdom i samfundsfag og historie. I Norge gælder det i samfundsfag, historie og norsk. Og i Finland er de skrevet ind i skolernes målsætning.

Men i Danmark er FNs Verdenserklæring blot ét ud af 29 punkter i historiekanonen. Derfor forslår Amnesty International, at menneskerettighederne med den kommende folkeskolereform skal gøres obligatoriske i folkeskolen og på læreruddannelserne.

»Den respekt om menneskerettigheder, der var så afgørende efter Anden Verdenskrig, skal bevares. Ellers har vi ikke det naturlige beredskab til at reagere på krænkelser mod menneskerettighederne - se bare på USAs såkaldte krig mod terror, hvor bekæmpelse af terrorisme blev vigtigere end at undgå tortur,« siger Lars Normann Jørgensen, generalsekretær i Amnesty International.

Han støtter sig til en undersøgelse, som Amnesty International i 2009 lavede blandt elever på 8.-10. klassetrin: De fleste elever vidste, at menneskerettigheder fandtes, men de færreste kunne sætte ord på dem.

Hver femte accepterer tortur

Samtidig henviser han til en Epinion-undersøgelse, der - som blev beskrevet i Berlingske i går - viser, at hver femte dansker opfatter tortur som et nødvendigt onde. Set i forlængelse af tidligere undersøgelser er det en relativt stabil holdning. Den skal forklares med manglende viden om en grundlæggende menneskerettighed, mener Dignity - Dansk Institut Mod Tortur - som støtter forslaget fra Amnestys International.

Det samme gør Socialdemokraternes undervisningsordfører, Troels Ravn.

»Jeg kan sagtens se idéen i at styrke undervisningen i menneskerettigheder, når vi snart skal revidere de fælles mål for folkeskolens indhold. Det er oplagt og naturligt at indarbejde menneskerettighederne i samfundsfag, dansk og/eller historie,« siger han.

Venstres Karen Ellemann er først og fremmest overrasket over, at forslaget ikke var en del af regeringens folkeskoleudspil, der blev præsenteret i sidste uge: »Hvis regeringen kommer med et konkret forslag, går vi konstruktivt ind i forhandlingerne,« siger hun.

Selv om Amnesty International peger på krænkelser af menneskerettighederne i Danmark - eksempelvis overdreven brug af isolationsfængsling - er det »skønhedspletter« på verdenskortet.

Og et væsentligt argument for at følge FNs anbefaling om undervisning i menneskerettigheder er ifølge Lars Normann Jørgensen, at mange danskere vil opleve krænkelserne som mindre fremmede og abstrakte:

»Stort set alle unge mennesker, som i dag er under uddannelse, vil komme til at beskæftige sig med noget globalt. Og de vil blive konfronteret med menneskerettighedskrænkelser på alle mulige og umulige måder.«

Læs mere på www.menneskeret.dk/menneskerettigheder

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.