Dansk Industri om Danmarks dårlige ry: Regeringen »skal tage det dybt seriøst«

Det er en national udfordring at sikre Danmarks omdømme efter de slag, det har fået, mener Dansk Industri, som kalder det ekstremt vigtigt at Danmark har et godt ry og kan rekruttere talenter fra hele verden.

Det er »bekymrende« for dansk eksport og danske virksomheders muligheder for at rekruttere topkvalificeret arbejdskraft, når Danmark internationale omdømme bliver belastet og Danmark fremstilles i internationale medier, som det er sket med »smykkesagen« i den senere tid. Det mener erhvervslivets organisation Dansk Industri. Den velansete britiske The Guardian har eksempelvis i dag trykt en en satiretegning af Lars Løkke Rasmussen i naziuniform.

»Den negative omtale af Danmark i de internationale medier er bekymrende,« siger underdirektør i Dansk Industri Peter Thagesen.

På den korte bane vurderer han ikke, at den dårlige omtale vil have konsekvenser for eksporten.

»Men det er vigtigt, at man ikke bagatelliserer negativ omtale af Danmark i de internationale medier. Vi har i dag et godt omdømme i Danmark. Det nyder vi godt af, uanset om vi rejser som turist eller som erhvervsliv. men det er ikke nogen naturlov. Så i det omfang vi bliver misforstået i udlandet, så er det sindssygt vigtigt, at man ikke bare forsøger at glemme det, ellér siger; De forstår os ikke. Man skal tage det dybt seriøst,« siger Peter Thagesen.

Regeringen bør tage »tyren ved hornene« og se at få kommunikeret »præcis hvad det er vi står for i Danmark,« siger underdirektør i Dansk Industri Peter Thagesen.
Regeringen bør tage »tyren ved hornene« og se at få kommunikeret »præcis hvad det er vi står for i Danmark,« siger underdirektør i Dansk Industri Peter Thagesen.

Han mener at både danske politikere, pressen i Danmark og alle andre er nødt til at indse, at al kommunikation er global. Regeringen er blevet kritiseret for at have en kommunikation til den danske offentlighed og en anden til den europæiske.

»Uanset om man er politiker, virksomhed eller borger så kommunikerer man globalt, og der er utroligt store kulturelle forskelle på, hvordan man udtrykker sig. Det er vigtigt, at man forstår det. Og nogle gange er der brug for at nuancere sine budskaber,« siger Peter Thagesen, som ikke ønsker at rette skylden mod nogen bestemt for den situation, Danmark er havnet i.

Men regeringen bør tage »tyren ved hornene« og se at få kommunikeret »præcis hvad det er vi står for i Danmark,« mener han. Det skal blandt andet ske gennem det danske diplomati.

»Det som vores medlemsvirksomheder står overfor som en af deres alllerstørste udfordringer er, at kunne tiltrække udenlandske talenter i verdensklasse, som det kræver, hvis vi skal være blandt de bedste at de bedste. Og der er det vigtigt, at vi fremstår som et attraktivt land at arbejde i. Det gør vi i dag, men det er vigtigt, at vi ikke bare tager det for givet. Man skal ikke lade den dårlige omtale sætte sig, men tage til genmæle,« siger Peter Thagesen.

Han kalder det »en national udfordring« at opretholde Danmarks omdømme i udlandet. En udfordring, der både gælder politkere, journalister og erhvervsfolk.

 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.