Boghandlerne drejer nøglen om

Siden starten af året har 15 af landets boghandlere enten lukket butikken, eller også er de på vej til at dreje nøglen om.

Knapt hver sjette boghandel er lukket siden 2008
Knapt hver sjette boghandel er lukket siden 2008
Landets boghandlere er måske på vej til at lide en krank skæbne. Siden årsskiftet er 15 boghandlere rundt omkring enten lukket, eller også er de på vej til det, skriver branchebladet BogMarkedet.

Branchebladet har gennemgået en række statistikker fra Boghandlerforeningen, som viser, at boghandlernes krise synes at stikke endnu dybere. Siden 1. januar 2008 har 62 butikker rundt omkring i landet drejet nøglen om, svarende til knap hver sjette fysiske boghandel. Udviklingen betyder, at der ikke længere findes en fysisk boghandel i flere mellemstore danske byer, eksempelvis Korsør og Ebeltoft.

- Mange har længe spået, at det stigende salg på internettet sammen med e-bøger og de frie bogpriser ville udløse en omfattende butiksdød blandt boghandlerne, og det store antal butikker, der har måttet lukke i løbet af de første måneder af 2012, viser, at dette skræmmebillede nu er ved at blive virkelighed, siger BogMarkedets chefredaktør, Bjarke Larsen.

Øget konkurrence

De mange lukkede butikker skyldes ikke en dalende læselyst blandt danskerne. Ifølge BogMarkedets beregninger er årsagen snarere en øget konkurrence, først og fremmest fra landets supermarkeder og kiosker, men også fra forskellige internetbutikker, som navnlig slår sig på slag af e-bøger.
Eksempelvis stod supermarkeder og kiosker for fire procent af det samlede danske bogsalg ved årtusindeskiftet, men i år er den samme andel steget til 21 procent.

Hos en af landets største bogbutikskæder, Arnold Busck, forsøger man at imødegå den øgede konkurrence ved at flytte bøgerne derhen, hvor kunderne er.

- Der er kommet øget konkurrence i de sidste par år fra, både fra supermarkederne og især fra nettet, men Arnold Busck har heldigvis ikke måttet lukke butikker i de sidste mange år. Vi har valgt at satse på netsalget i langt højere grad.

 - Hvis vi fortsat skal kunne være her, så skal vi også kunne være på nettet. Derfor har vi satset på at gøre netsalget mere tilgængeligt, men også på at udvikle vores hjemmeside. Det skal være naturligt, at de kunder, som kommer ind vores butikker, fortsætter ind på vores hjemmeside, siger Andreas Nordlund Poulsen, som er kommunikationsansvarlig hos Arnold Busck.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.