Børnearbejde får danskerne til at lade varen stå

Danskerne fravælger i stor stil produkter, som er skabt ved hjælp af børnearbejde. Har virksomheden derimod været involveret i korruption, er den danske fordømmelse ikke nær så stor.

Chokoladeproducenten Toms, der bl.a. producerer disse skildpadder, er et af de selskaber, der har været i stormvejr på grund af beskyldninger om børnearbejde hos nogle af virksomhedens kakaoleverandører.
Chokoladeproducenten Toms, der bl.a. producerer disse skildpadder, er et af de selskaber, der har været i stormvejr på grund af beskyldninger om børnearbejde hos nogle af virksomhedens kakaoleverandører.

Har børnehænder bidraget til at skabe et produkt, så vender mange danske forbrugere tommelfingeren nedad og lader varen stå på hylden i supermarkedet. Har virksomheden derimod undladt at betale skat i Danmark eller været involveret i korruption i udlandet, er danskernes dom ikke nær så hård.

Det viser en måling, som Radius Kommunikation og analyseinstituttet Epinion har foretaget for CSR Fonden, hvis formål er at samle og kommunikere danske virksomheders indsats i bestræbelserne på at løfte det sociale ansvar efter principperne i FNs Global Compact.

Undersøgelsens deltagere er blevet bedt om at angive årsager til, at de har fravalgt produkter, de ellers plejer at købe. 45 procent angiver børnearbejde som årsag, mens 21 procent nævner virksomhedens deltagelse i korruption uden for Danmark som grund til, at de lader produktet stå.

Christian Honoré er CSR-chef hos revisionsfirmaet KPMG. Han mener, at undersøgelsens resultat afspejler den forventning, forbrugerne har til producenterne.

»Der er generel enighed om, at virksomhederne ikke må have børnearbejde i deres værdikæde. Udviklingen er båret frem af konkrete sager om blandt andet Nike, der blev afsløret i at have leverandører, der brugte børnearbejde. Området er i dag bakket op af internationale konventioner og lokal lovgivning,« siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:

»På et område som skat er der endnu ikke opnået samme grad af konsensus om, hvad der er rigtigt og forkert. Men forbrugernes forventninger ændrer sig over tid, og skat er nu for alvor ved at komme på den offentlige radar og CSR-dagsordenen«.

Chokoladeproducenten Toms er et af de selskaber, der har været i stormvejr på grund af beskyldninger om børnearbejde hos nogle af virksomhedens kakaoleverandører.

»Allerede dengang havde vi fokus på CSR, men det er klart, det blev mere vigtigt at være på forkant og have fokus på CSR. Vi er engageret rundt omkring i verden - også på steder, hvor forholdene ikke er som herhjemme,« siger Jesper Møller, Toms administrerende direktør, i pressemeddelelsen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.