Børn kan (måske) selv lære at læse og skrive

Resultaterne fra et eksperiment i Etiopien giver håb om, at børn kan lære sig selv at læse med en touchscreen i hånden. Forsker advarer mod at sætte lid til jubelhistorier.

Julius Heering Brinck på fire år og Vera Viola Ringtved på fem udforsker alfabetet og den jungle af apps, der lover at kunne lære dem det.
Julius Heering Brinck på fire år og Vera Viola Ringtved på fem udforsker alfabetet og den jungle af apps, der lover at kunne lære dem det.

Det er søndag eftermiddag. I en lerhytte i Etiopien gør Kelbesa Negusse højst sandsynligt det samme, som Julius Heering Brinck gør i sit hjem på Indre Nørrebro i København: Tænder en tablet-computer og begynder at lege med bogstaver.

Kelbesa Negusse er otte år gammel. Han har aldrig gået i skole, men de seneste 11 måneder har han haft adgang til en Motorola Xoom-tablet. Hans resultater giver håb om, at børn som Julius kan lære sig selv at skrive med en tablet i hånden.

For snart et år siden afleverede organisationen One Laptop Per Child (OLPC) 20 Motorola Xoom-tablets til den lille landsby Wenchi. Sammen med de berøringsfølsomme gadgets kom en oplader drevet af solenergi, som Teka Kumula, en af de voksne i landsbyen, blev instrueret i at bruge. Samtidig lærte han at udskifte hukommelseskortet hver uge og sende kortenes data videre fra den nærmeste by med internet. På den måde kunne OLPC holde øje med resultaterne fra landsbyen.

»Vi var bange for, at børnene slet ikke ville forstå, hvad de sad med. At de bare ville kaste med computerne eller spille fodbold med dem,« siger Matt Keller, leder af projektet for OLPC. Sådan gik det ikke.

Ifølge Matt Keller kan alle de involverede børn i Wenchi remse alfabetet op. De otte- til 11-årige børn samles i lerhytterne for at flytte rundt på bogstaver og farver og bliver mere og mere fortrolige med det engelske skriftsprog. Kelbesa Negusse er blandt de hurtigste til at lære og omdirigerer nu let bogstaver på skærmen til at forme små ord som lion, bird og horse.

Resultaterne er gået verden rundt, og Keller mener, at de viser, hvor store muligheder der er i touchscreen-teknologiens intuitive styresystemer.

I Danmark er Stefan Krogh-Hansen blandt dem, der ser lyst på mulighederne for, at tablets kan føre børn et godt skridt hen mod at knække læsekoden. Han er direktør for læringsspillet »ABCiTY«, der blandt andet er anbefalet af Nationalt Videncenter for Læsning og købt af flere kommuner i landet til brug på deres skoler. »ABCiTY« findes kun i begrænset omfang til tablets, men det vil Stefan Krogh-Hansen gerne ændre på.

»Hvis du sætter en treårig foran en computerskærm, prøver de at røre ved skærmen. Det er bare meget lettere end at bruge mus og tastatur. Det kan vi bruge til at give børnene en interesse for ord og bogstaver, og lige pludselig kan de genkende deres navn på madpakken i børnehaven,« siger han.

Brug for andet end jubelhistorier

Helt så positive forudsigelser er svære at finde blandt landets forskere .

»Vi har i 30 år hørt den ene jubelhistorie efter den anden. I starten af firserne talte man om computerens muligheder og »den papirløse undervisning« som løsningen på alle problemer. Vi har i vid udstrækning den samme skole i dag og de samme problemer,« siger Jeppe Bundsgaard, lektor i kommunikative kompetencer ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

»Det letteste er at lære alfabetet. Men det er kun et lille skridt på vej mod at læse,« sigerhan.

Problemet er, at en app ikke angriber det virkeligt vanskelige: At forstå skriftsprogets muligheder, og hvorfor det er vigtigt i hverdagen. For at få den forståelse skal børnene i gang med at udtrykke sig aktivt ved hjælp af bogstaver, f.eks. med indkøbssedler, og så få en tilbagemelding fra et menneske.

»Den feedback, en computer kan give, er meget uintelligent. En app kan ikke lære børn at læse eller skrive,« siger han.

Bent Saabye Jensen, konsulent hos Nationalt Videncenter for Læsning, ser positivt på udfordringen:

»Tablets kan være en enorm aflastning for lærere, men det kræver, at pædagogikken sætter dagsordenen. Ikke teknikken. Vi ved i dag, at børn langt hen ad vejen lærer at læse ved at skrive, såkaldt opdagende skrivning. Det kunne være godt at få implementeret i programmerne,« siger han.

5.000 kilometer fra den pædagogiske diskussion sidder Kelbesa Negusse. Han viser stolt sine venner og famlie sine nyeste triumfer på skærmen.

»Jeg ved ikke, om han nogensinde kommer til at læse for alvor,« siger Matt Keller. »Men jeg håber det, og lige nu er det hans bedste mulighed.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.