»Bedøm ikke skolen på ét enkelt tal«

Interview og grafik: Sådan kan forældre gøre, når de skal vælge folkeskole til deres datter eller søn.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V)
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V)

»Bedøm ikke skolen på ét enkelt tal«

Interview og grafik: Sådan kan forældre gøre, når de skal vælge folkeskole til deres datter eller søn. Se grafik nederst i artiklen.

Ellen Trane Nørby, hvorfor indfører du et nyt elektronisk værktøj til at sammenligne skoler?

»Forudsætningen for, at vi kan udvikle vores skoler, er, at vi er åbne omkring det, der går godt, og det, der går mindre godt. Vi ønsker, at forældre, kommunalpolitikere og skoleledere let og enkelt kanfinde relevante informationer og sammenligne skolerne. Det gør vi, fordi vi tror på, at åbenhed er godt,« siger Ellen Trane Nørby.

Hvad kan forældre bruge værktøjet til?

»Forældre kan følge udviklingen på deres barns skole og sammenligne med andre skoler. Forældre, der skal vælge skole, kan også bruge det som et redskab i den proces. Mest af alt kan man på skolen bruge det tilen åben dialog om, hvad der fungerer og ikke fungerer. Vi har bevidst valgt, at det skal være brugervenligt, og at man ikke kun skal vurdere en skole på ét enkelt tal. Man får en lang række informationer, og man kan også få informationer for de seneste tre år, så man kan følge skolens udvikling.«

Alle oplysningerne er allerede at finde på Undervisningsministeriets hjemmeside. Hvad er det nye?

»Det er brugervenligt og enkelt. I dag skal man være rigtigt god med en computer for at kunne hive de relevante oplysninger ud. Det er et stort detektivarbejde at finde frem til de relevante nøgletal, man skal krydssøge i forskellige databaser og ender med at sidde med store excelark. Det arbejde gør vi nu for skoleledere, forældre og kommunalpolitikere.«

Hvorfor har I ikke lavet det som deciderede ranglister, så man kan se, hvilke skoler i Danmark, der er bedst til trivsel, hvem der er bedst fagligt og så videre?

»Det her er et langt mere komplekst system, som giver åbenhed om flere parametre. I det nye system kan den enkelte forælder bestemme, hvad der er vigtigt for vedkommende, hvorimod en rangliste er bygget op efter, at nogen på forhånd har bestemt, hvad der er vigtigt. Hvis man kun bedømte skolen på ét tal, ville man gå glip af alle de nuancer, som vi nu stiller til rådighed for folk. Dette system er med til at understøtte en udvikling på skolerne.«

Hvad tænker du, at forældre kan bruge andelen af indvandrere på en skole til?

»De data er offentligt tilgængelige og har været det siden 2007 på skoleniveau. Jeg synes, det ville være meget mærkeligt, hvis jeg som minister som del af et åbenhedsinitiativ valgte at skjule disse informationer. Og jeg tror faktisk, at det kan gøre det lettere at sammenligne med skoler, der har nogenlunde samme elevsammensætning som ens egen skole. Det gør det lettere at lade sig inspirere af skoler med samme udfordringer.«

På b.dk vil du i løbet af eftermiddagen kunne se ranglisterne for de danske folkeskoler. I mellemtiden er her en grafisk forklaring af, hvordan ranglisterne kan bruges:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.