Alle politikredse skal tweete i 2013

Politiet skal være, hvor borgerne er. Også når det gælder den virtuelle verden. Det er grundlaget for Rigspolitiets strategi for de sociale medier, som skal sende politiet på Twitter og Facebook.

Inden 2013 bliver til 2014, kan borgere i hele landet få beskeder fra betjentene i deres politikreds på Twitter. Det er et af målene i Rigshospitalets nye strategi for sociale medier. For ordensmagten skal følge med tiden og den digitale trend.

Efter en forsøgsperiode med Københavns Politi på Twitter og Rigspolitiet på Facebook er konklusionen klar, forklarer Rigspolitiets Kommunikationschef, Jens Gregersen.

- Politiet skal være på de sociale medier, og vi skal styrke vores indsats i forhold til at være på dem. Det er der flere årsager til, siger han og uddyber:

- For det første må vi være til stede på de medier, som borgerne bruger. Og det er i stigende grad sociale medier, der bruges af mange, særligt de unge, som den vigtigste informationsindhentning og kommunikationsportal. For det andet er der behov for at gå mere i dialog med borgerne. Særligt når der kommer ny lovgivning eller nye regler, er vores servicetelefoner rødglødende, for borgerne vil kende konsekvenserne af ændringerne. Fordelen ved Facebook er, at vi har en meget direkte kommunikationsvej, hvor vi kan komme i kontakt med mange, siger han.

Ligeledes peger Jens Gregersen på, at ved at aktivere borgerne på de sociale medier, bliver flere forbrydelser opklaret. Og endeligt kan politiet med Facebook og Twitter kommunikere med borgerne i tilfælde af en krisesituation som i Oslo 22. juli 2011.

- Det, vi kan forvente, er, at borgerne er ude i trafikken og ikke hører radio, men er koblet op på deres smartphones. Derfor er vi nødt til at bruge de kanaler, hvor vi rammer borgerne hurtigst, og hvor de deler med hinanden, fordi det er interessant, siger Jens Gregersen.

Han er dog også klar over, at politiet ikke »bare« kan kommunikere med borgerne, hvis der pludselig er en krise. Man skal så at sige »sætte penge i banken«, og derfor er det et arbejde, som tager tid. Men selv om det er Rigspolitiets strategi, peger kommunikationschefen på, at det er den enkelte politikreds, der tager stilling til, om betjentene har ressourcer til også at bevæge sige på virtuelle gader og stræder.

- Vores anbefalinger er, at man skal være til stede, men det er den enkelte kreds og den enkelte politidirektør, der træffer beslutningen, siger Jens Gregersen.

Alligevel er han ikke i tvivl om, at Twitter bliver et redskab hos alle kredse »på forskellige niveauer« i løbet af 2013. Anderledes kan det se ud med Facebook.

- Når vi snakker Facebook, kræver det en større investering og ressourcer, og der vil være mange kredse, som vil overveje, om det er besværet værd, siger Rigspolitiets kommunikationschef og fortæller, at det koster et sted mellem 200 og 250 arbejdstimer for at komme på Facebook, når man er en myndighed som politiet. Derudover skal der bruges mellem 10 og 15 timer ugentligt på det sociale medie.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.