59 har klaget over akuttelefon på otte dage

Region Hovedstaden har modtaget 59 indberetninger om akuttelefonen 1813 i løbet af de første otte dage. Men tallet er langt højere, mener formanden for de praktiserende læger.

59 gange på kun otte dage har Region Hovedstadens nye og stærkt kritiserede akuttelefon, 1813, fungeret så mangelfuldt, at det kunne have forvoldt skader på patienter. Det viser nye tal ifølge BT.

Region Hovedstaden havde indtil onsdag 8. januar klokken 16 modtaget i alt 59 indberetninger om såkaldte »utilsigtede hændelser«, hvilket er en »hændelse eller en fejl«, der opstår i sundhedsvæsenet og som »er skadevoldende eller kunne være skadevoldende«.

»Tallet lyder utroligt højt – 59 sager på kun otte dage. Det er højt. Desuden er jeg sikker på, at der er mange utilsigtede hændelser, der ikke er indberettede. Tallet er langt højere end de 59,« siger formanden for de praktiserende læger i Region Hovedstaden, Birgitte Alling Møller, til BT.

»Det er udtryk for, at man har etableret et akutsystem uden at sikre sig, at kvaliteten er i orden. Man har fjernet specialisten i front, den praktiserende læge, og erstattet specialisten med en sygeplejerske, der har fået et kort efterfølgende kursus. Det at tage en telefon og sortere i akut syge patienter er en ekstremt svær opgave. Selv for praktiserende læger er det én af de vanskeligste opgaver,« siger hun.

Region Hovedstaden understreger dog, at der ikke blandt de 59 indrapporteringer er virkelig alvorlige sager.

»Jeg er ikke bekymret over tallene – vi har jo efterspurgt at få indberetninger. Vi gennemgår selvfølgelig de indberetninger, vi får, og der er ikke begået fejl, der har medført alvorlig skade, og der er ikke nogen sager, hvor vi tænker: Det her var meget, meget alvorligt og kræver øjeblikkelig reaktion i forhold til en bestemt patient,« siger overlæge Annemarie Hellebek, der er chef for arbejdet med patientsikkerhed i Region Hovedstaden.

»Jeg opfatter det høje antal indberetninger som udtryk for, at alle gerne vil bidrage til, at systemet bliver bedre og kommer til at fungere, og derfor påskønner vi alle de indberetninger, vi får,« siger hun til BT.

De fleste indberetninger handler om de lange ventetider og de mulige alvorlige konsekvenser, de kan have. Andre handler om patientjournalerne fra 1813 til de praktiserende læger, de såkaldte epikriser, der enten er mangelfulde eller helt fraværende.

Lægeformand Birgitte Alling Møller er frustreret.

»Det er dybt bekymrende. Vi har selvfølgelig behov for at vide, hvad der sker med de af vores patienter, der søger hjælp, når vi har lukket. Hvilke symptomer har de? Hvilken behandling får de? Hvad skal der ske? Vi skal kunne følge op. Mange af dem får jo at vide, at de skal kontakte deres egen læge, og når de så gør det, skal vi selvfølgelig vide, hvilken behandling de har fået hos 1813,« siger hun.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.