4. klasser top-læsere på verdensplan

4. klasses-elever i Danmark er på bare fem år rykket fra en 18. til en delt femteplads på verdensplan i læsning. Det går også fremad i matematik og natur/teknik.

Der sidder masser af læseheste rundt omkring i 4. klasserne på de danske skoler, og de er blevet rigtig gode læsere i de seneste fem år. Danske 4. klasseselever ligger nu på en delt femteplads i læsning på verdensplan, og det er noget af en fremgang fra den 18. plads, eleverne indtog i 2006.

Det viser en ny international undersøgelse, PIRLS 2011, der har målt 4. klasseselevers læsekompetencer i mere end 50 lande, provinser eller regioner verden over i 2011.

Forskerne bag undersøgelsen glæder sig over de gode resultater og den markante fremgang siden 2006.

- Hvis vi ser på de lande, vi normalt sammenligner os med, så ligger Finland fortsat i front over Danmark, mens Sverige og Norge ligger længere nede på listen. Faktisk ligger danske elever på linje med eleverne i den canadiske provins Ontario, der på det seneste har været forbillede for nye tiltag på skoleområdet, siger Jan Mejding, seniorforsker ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, i en pressemeddelelse.

Han står bag den danske del af læseundersøgelsen, hvor i alt 4.594 elever fra 232 skoler har deltaget. Undersøgelsen peger også på, at lærernes uddannelsesniveau hænger sammen med resultaterne. Lærere, der er uddannet til at varetage læseundervisning, opnår bedre resultater med deres elever.

Selvom eleverne i de danske 4. klasser overordnet set er gode læsere og er rykket op på listen, er der stadig en stor spredning i niveauet. Spredningen svarer til en forskel på to år i læseniveau, fortæller Jan Mejding. 12 procent af eleverne ligger på øverste læsekompetenceniveau, mens tilsvarende 12 procent ligger på det laveste niveau.

- Der er færre svage læsere end i 2006, men vi må ikke hvile på laurbærrene, for der er stadig rum for forbedring, både i forhold til at løfte de svage og de stærke læsere, siger han.

Forskningen viser, at de svage læsere især findes blandt de elever, der har en dårlig socioøkonomisk baggrund, og som taler et andet sprog end dansk derhjemme.

Fremgangen hos de danske 4. klasseselever ses også i fagene matematik og natur/teknik. Her ligger otte lande over Danmark, og 10 procent af eleverne ligger på det højeste niveau, mens kun tre procent er på det laveste niveau. Det viser en tilsvarende undersøgelse, TIMSS 2011, der måler præstationerne i de to naturvidenskabelige fag hos elever i 4. klasse verden over.

Her konkluderer forskningen også, at præstationen er afhængig af socioøkonomisk og etnisk baggrund.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.