1813 »er simpelthen ikke ordentligt gennemtænkt«

Den tidligere direktør for lægevagten i Region Hovedstaden tror ikke på historien om, at akuttelefonens opstartsproblemer skyldes ekstraordinær travlhed.

Når borgere i Region Hovedstaden ringer til den nye akuttelefon, 1813, og bliver mødt af enten en optaget-tone eller en lang ventetid, skyldes det ikke ekstraordinær travlhed. Sådan lyder kritikken fra den tidligere direktør for lægevagten i Region Hovedstaden Jørgen Rem.

»Jeg mener bestemt ikke, at der er flere, der ringer til den nye telefon i forhold til den gamle ordning. Jeg undrer mig over, hvordan det kan være gået så galt,« siger han.

Ifølge Jørgen Rem behandlede den gamle lægevagtordning i alt 4.649 patienter nytårsdag sidste år. I år blev 2.769 behandlet 1. januar, som var den nye akuttelefons debutdag. I alt modtog 1813-telefonen 6.141 opkald på ordningens første dag, men mange måtte ringe forgæves eller ringe op igen grundet lang ventetid. Flere af de mange opkald har også været fra borgere fra andre regioner, der har troet, at 1813-telefonen også var en service for dem.

»På nytårsdag sidste år klarede vi de 4.649 patienter med kun 18-19 læger og meget kort ventetid. 85 procent kom igennem på under fire minutter. Det er jo ikke antallet at opkald, der afgør travlheden – det er antallet af patienter, der bliver behandlet,« siger Jørgen Rem.

Han hæfter sig samtidig ved, at da der var influenzaepidemi i december forrige år, ringede mellem 6.000 og 7.000 til lægevagten hver dag. Og oveni det ringede mellem 600 og 700 på det gamle 1813-nummer.

»Og jeg kaldte kun mellem to og fire læger ind som ekstra mandskab, der skulle hjælpe ved telefonerne – det var det, vi havde brug for,« siger Jørgen Rem.

Region Hovedstaden har været nødt til at kalde ekstra læger og sygeplejersker på vagt til at betjene 1813-telefonerne, og lørdag har indtil videre været akuttelefonens travleste dag med 7.054 opkald og 2.834 behandlinger.

Søndag sidder 30 læger og sygeplejersker og betjener telefonerne, mens der er 60 på arbejde i alt, og regionen regner med, at dagen bliver lige så travl som lørdag.

Jørgen Rem vurderer, at der er noget helt galt, når den nye ordning kan tage regionen så meget på sengen.

»Det er yderst, yderst bekymrende, at de er kommet så dårligt fra start. Det virker alt sammen utrolig uorganiseret, og som om man har planlagt med hovedet under armen. Det er simpelthen ikke ordentligt gennemtænkt,« siger han.

Jørgen Rem er af den opfattelse, at regionen burde være forberedt på antallet af opkald, og han tror, fejlen ligger i det, han kalder »slusekonceptet«.

»Man skal igennem en sygeplejerske først, der skal sidde og krydse en hulens masse ting af, inden man kan komme videre og tale med en læge eller blive sendt til en akutmodtagelse. Det kommer jo til at danne en prop i hele systemet,« siger han.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.