Vinylnørdens våde drøm

Adrian Younges cinematiske soulmusik vender sampling på hovedet: Alt er håndspillet og minutiøst produceret til at lyde som noget, man kunne finde på en gammel sprukken vinyl.

Adrian Younge har lavet en fornem udgivelse.
Adrian Younge har lavet en fornem udgivelse.

Det er som en parallelverden, der åbner sig, når man sætter nålen i pladerillen på »Something About April II«, det nye album fra producer, arrangør og multiinstrumentalist Adrian Younge. For selv om musikken er sprit ny, er den designet til at lyde som noget, man kunne være faldet over i en kasse med sprukne secondhandvinyler. Hvis man vel at mærke var en hiphopproducer på jagt efter sampleegnede soulgrooves, hvæsende orgler eller obskure soundtrackstrygere.

Som sådan vender den Los Angeles-bosatte Adrian Younge hele idéen om sampling på hovedet. Younge genbesøger ikke fortiden for at sample den, men for at skabe noget nyt i dens billede. Som fremtidens musikere så forhåbenligt vil sample. At han er rasende dygtig til at matche knasende beats og psykedeliske teksturer med den helt rette analoge glød, har han bevist over flere omgange. Kapaciteter som Jay-Z og Common har allerede samplet ham, og oven i det har han indspillet plader med navne som Ghostface Killah (Wu Tang Clan) og Philly-soul-legenderne The Delfonics.

Vokset som sangskriver

Younges aktuelle udspil er seneste tilføjelse til »Something About April«-føljetonen, der startede stærkt tilbage i 2012. Dengang som nu byder han ind med et retroklingende mix af inspirationer, som kan få mundvandet til at løbe på enhver seriøs musiknørd. Forestil dig et håndspillet møde mellem 60ernes psykedelisk soul og 70ernes europæiske soundtracktraditioner – produceret med en sensibilitet hentet i 90er-hiphoppen: Fra Curtis Mayfield og David Axelrod over Ennio Morricone og John Barry til Portishead og Wu Tang Clan.

Selv om udgangspunktet er det samme, er det over hele linjen, som om Adrian Younge kun er blevet bedre siden sidst. De stemningsfulde kompositioner står stærkere, og arrangementerne er mere raffinerede. Men vigtigst af alt er han vokset som sangskriver, godt hjulpet på vej af en række velvalgte samarbejdspartnere som Laetitia Sadier (tidligere Stereolab), Bilal og Raphael Saadiq.

På numre som »Step Beyond«, »Memories Of War« og »La Ballade« går der ren Gainsbourg/Birkin i de chansonvuggende duetter mellem Laetitia Sadier og Bilal, mens den faste samarbejdspartner, Loren Oden, går salig Donny Hathaway i bedene på saftspændte psych-soulsange som »Sitting By The Radio« og »Sandrine«.

Her går Younges ambitiøse synteser og tidslige ormehuller for alvor op i en højere enhed. Grænsen mellem fortid og nutid udviskes, og det eneste, der står tilbage, er lytterens ører; blafrende af fryd over den kælne og sofistikerede musikalske iscenesættelse.

Hvem: Adrian Younge presents Venice Dawn
Hvad: »Something About April II«, Linear Labs

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.