Musik:

Saftig og kraftig saxofon

Bent Jædig: »The Free Spirit« Ny dobbelt-CD med danske Bent Jædig er fyldt med swingende jazz af ædleste kaliber.

Bent Jædig, da han modtog Palæ Bars Jazzpris i forbindelse med åbningen af Copenhagen Jazz Festival 1996.
Bent Jædig, da han modtog Palæ Bars Jazzpris i forbindelse med åbningen af Copenhagen Jazz Festival 1996.
Den nu afdøde danske jazzmusiker Bent Jædig var en beskeden mand og ikke helt så kendt i offentligheden, som han burde have været. Blandt kolleger i både ind- og udland var han til gengæld højt agtet, og når man lytter til den nye CD-udgivelse »The Free Spirit«, forstår man sagtens hvorfor. Jædig var simpelthen i særklasse.

Det to CDer rummer i alt 15 numre, hvoraf kun et enkelt har været udsendt på plade tidligere, og som spænder over perioden 1963-2003. Man kunne dermed tro, at udgivelsen skildrer en musikalsk udvikling fra det usikre til det selvsikre, men ganske forbløffende virker det, som om Bent Jædig aldrig var nybegynder, men helt fra starten af sin karriere havde en fuldt udviklet kunstnerisk profil, formet af stor teknisk og kreativ sikkerhed. En væsentlig kvalitet ved »The Free Spirit« er, at her præsenteres den formidab-le tenorsaxofonist i en lang række forskellige konstellationer af musikere, og man kan da konstatere, at han er lige overbevisende sammen med andre blæsere (bl.a. den hidsige Don Cherry og den blide Art Farmer) og i spidsen for egen trio – blandt de smukkeste numre er to live-duetter, som Bent Jædig i 2002 spillede sammen med den dybt originale pianist Carsten Dahl.

Jædigs egen indsats på tenorsaxen og i et enkelt nummer på fløjte er præget af en saftig og kraftig tone samt en uudtømmelig, sejt swingende melodisk opfindsomhed. Hans improvisationer flyder med ubesværet autoritet, og han gentager aldrig sig selv, forfalder aldrig til klicheer og lefler aldrig for publikum – men er på den anden side ikke spor svært tilgængelig, idet han musikalsk indtager en position, der gør ham spændende at lytte til, uanset om man blandt hans amerikanske kolleger foretrækker traditionalisten Coleman Hawkins eller fornyeren John Coltrane.

»The Free Spirit« rummer evergreens som »I Can´t Get Started« og »Bewitched, Bothered and Bewildered«, og Bent Jædig forgylder dem med sin helt personlige fortolkning og spiller her som overalt på dette prægtige CD-sæt jazz af ædleste kaliber
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.