Heavy Jazz

Jazzkraft à la rock’n’roll

Trommeslageren Stefan Pasborg står bag tre aktuelle pladeudgivelser, hvor han med sit mesterlige spil sammenfletter jazz og rock.

Trommeslageren Stefan Pasborg da han den 1. juni i år var med til at genåbne Jazzhouse.
Trommeslageren Stefan Pasborg da han den 1. juni i år var med til at genåbne Jazzhouse.

Da han var tre år, fik han et trommesæt af sin gudfar, Alex Riel, som også blev hans lærer, og derudover er han uddannet ved Rytmisk Musikkonservatorium – den nu 37-årige Stefan Pasborg, som for otte år siden modtog en »Danish Music Award« som »Årets ny danske jazznavn«.

Kort sagt – Stefan Pasborg er en bemærkelsesværdig, ja, mesterlig, trommeslager og tilmed en bemærkelsesværdig jazzmusiker, som også er barn af sin tid, og hans passion for musik over en genremæssig bred front er vidtgående. I hvert fald er Stefan Pasborg betaget af den tunge afdeling af rock’n’roll, og så er han initiativrig og allestedsnærværende – kan for tiden ses på DR K – og står netop nu bag hele tre – ganske slagkraftige – udgivelser.

Til disse hører det syvende udspil fra trioen Ibrahim Electric, som endvidere rummer organisten Jeppe Tuxen og guitaristen Niclas Knudsen. Det er et band, som kan få et hvilket som helst spillested til at koge, og som ved denne lejlighed – ifølge omslaget – tager fat på musikalske eksperimenter baseret på analyser af den mandlige tankegang. Og her får fordommene da frit spil. I hvert fald er udtrykket af aldeles muskuløs og frembrusende karakter, ja, på det nærmeste kemisk renset for lyriske og følsomme øjeblikke. Kort sagt – vi får en gang overordentligt virtuos og velkonstrueret jazzrock, som kører i samme høje gear – hele vejen – hvilket i sig selv er imponerende. Her ville det være godt at stå på et spillested og mærke suset – og føle selv at være med i skabelsesprocessen. Men ved et par hjemmehøjttalere, ja, så indfinder der sig ret hurtigt et mæthedspunkt, og en ubrudt gennemlytning af pladen forekommer på det nærmeste ubærligt.

Jazzmusikalske rockklassikere

Så er der – til trods for at der fortsat er dømt fuld skrue – flere nuancer i orkestret Pasborg’s Odessa X-Tra Large. Det inkluderer faktisk de tre Ibrahim Electric musikere og dertil saxofonisterne Anders Banke og Jesper Løvdal, pianisten og hornspilleren Peter Rosendal og basunisten og tubaisen Jakob Munck, og det er alle stærke folk, der er helt med på kapelmesterens idéer om hårdtslående musik. Der er tale om et par live-optagelser med værker, som Stefan Pasborg har hentet – og arrangeret – fra rocklegender som Led Zeppelin, The Lounge Lizards og King Crimson og jazzlegender som Charles Mingus og Albert Ayler. Og der er masser af vitalt og spændende ensemble- og solospil, om end man også her ville have foretrukket at have været til stede ved optagelserne i stedet for at være med på en efterlytter.

Albummet indledes i øvrigt med en kontant version af Led Zeppelin-klassikeren »Black Dog«, og det samme gør interessant nok albummet fra Pasborg-projektet »Free Moby Dick«. Her bliver en håndfuld gode rockklassikere taget under kærlig behandling, men på ret så jazzmusikalsk vis. Og det er ikke fordi, der ikke bliver spillet heftig musik, men der bliver også plads til lidt statisk og emotionel simren og til gradvis opbygning af stemninger og billeder. Kapelmesteren bliver glimrende bistået af bassisten Nicolai Munch-Hansen samt af to magtfulde frontkæmpere, den finske barytonsaxofonist Mikko Innanen og den litauiske tenorsaxofonist Ljudas Mockunas. Det er folk, der kan deres kram, og som kan spille, så jorden ryster. Ikke mindst er det godt at høre Mikko Innanen, eksempelvis når han tager ud på en råswingende tour-de-force i Led Zeppelins »Out In The Tiles«. Og slutteligt er det rigtigt godt at lægge ører til Tom Waits’ ballade »Johnsburg, Illinois«, som – med Mockunas’ tenor og Munch-Hansens bas – breder sig så tiltrængt smukt i rummet. B

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.